|
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۵۲-۶۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اثرآموزش معنادرمانی بر درگیری تحصیلی دانش آموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: درگیری تحصیلی نقش مهمی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد، دانش آموزانی که معنا و هدفی برای فعالیت های خود می یابند، به طور فزاینده از یادگیری لذت می برند و برای کسب موفقیت انرژی بیشتری دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش معنادرمانی بر درگیری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرمآباد بود. روش: جامعه آماری پژوهش 1394 بودند که از - شامل کلیه ی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی 1395 میان آنها 32 دانش آموز به شیوه نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، ( از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند 16 نفر دانش آموزان در گروه آزمایش و 16 نفر در گروه گواه . مداخلات مربوط به آموزش معنادرمانی به مدت 12 جلسه 90 دقیقه ای طی یک جلسه در هفته بر روی دانش آموزان گروه آزمایش انجام گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ 1391 بود. داده های بدست آمده با مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ( MANCOVA )روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار بین گروه ها بود. نتایج آزمون تکمتغیره نیز حاکی از وجود تفاوت معنادار در دو گروه آزمایش و گواه بود و این نتایج در مرحلهی پیگیری نیز حفظ شده است. نتیجه گیری: بر این اساس، به معلمان پیشنهاد می شود در طول دوره ی آموزشی، معنادرمانی را به دانش آموزان آموزش دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
معنادرمانی، درگیری تحصیلی، دانش آموزان مقطع متوسطه |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectivness of Logothrapy Training on Academic Engagement in Student |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Academic engagement plays an important role in predicting the academic achievement of students. Students who find meaning and purpose for their activities, enjoy learning increasingly and have more energy to succeed. The purpose of the present study was to examine the effectiveness of logotherapy training on academic engagement of middle school students in khorramabad. Method: The statistical population comprised all middle school students in khorramabad in the academic year of 2015- 2016 among whom 32 students were selected through step random sampling method. Participants were assigned to either test or control groups following the pretest -post test and follow up experimental design (16 students were assigned to test group and 16 to the control group). The test group received interventions related to logotherapy training for 12 sessions of 90 minutes in a one-week period of time. The applied tool was zerang academic engagement questionnaire (1391). The obtained data were analyzed using the multi-variable covariance analysis (MANCOVA). Results: Findings demonstrated a significant difference between the groups. Similarly, results from the single variable research showed a meaningful difference between the two test group and control group and findings were also preserved in the follow-up phase. Conclusion: Accordingly, it is recommended to teachers to embark on teaching logotherapy training during their training period. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
LogotherapyTraining, Academic Engagement, Middle School Student |
|
نویسندگان مقاله |
عزت اله قدم پور | Ezatollah Ghadampour Associate professor of Psychology Department, Lorestan University,Lorestan,Iran. دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه لرستان
فضل اله میردریکوند | Fazlollah Mirderikvand Assistance professor of Psychology Department, Lorestan University,Lorestan,Iran. استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
کبری بیرانوند | Kobra beiranvand Master student in Educational Psychology, Lorestan University,Lorestan,Iran. دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-517&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|