، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۷۵-۸۴

عنوان فارسی مقایسه عملکردهای حافظه گذشته نگر، روزمره و آینده نگر بیماران دیابتی نوع افسرده و غیرافسرده با افراد سالم II
چکیده فارسی مقاله مقدمه: عملکرد حافظهی بیماران مبتلا به دیابت میتواند تحت تاثیر عوامل مختلف جسمی و روانشناختی قرار گیرد. یکی از اختلالات روانشناختی که در این بیماران بسیار شیوع دارد و میتواند بر عملکرد حافظه ی آنها اثر بگذارد، افسردگی است. در پژوهش حاضر برای بررسی این اثر، عملکردهای حافظهی گذشتهنگر، روزمره و آیندهنگر بیماران دیابتی نوع دوم افسرده و غیرافسرده با افراد سالم مقایسه شد. روش: این پژوهش، پسرویدادی از نوع علی- مقایسهای است و جامعهی آماری آن را بیماران مبتلا به دیابت نوع دو شهر اصفهان که در سالهای 91 و 92 به پزشک متخصص مراجعه کرده بودند، تشکیل میدهند. نمونه ی این پژوهش 48 بیمار مبتلا به د یابت نوع دوم(24 بیمار افسرده و 24 بیمار غیر افسرده)و 24 فرد سالم بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند.گروه ها از لحاظ سن،تحصیلات،طول بیماری و میزان قند خون دو ساعته(بعد از غذا)همتا شدند و به پرسش نامه ی حافظه ی آینده نگر و گذشته نگر(، PRMQ)پرسش نامه ی حافظه ی روزمره (EMQ)،و ویرایش دوم پرسش نامه ی افسردگی یک (BDI-II)پاسخ دادند. یافته ها: نتایج پژوهش بیانگر تفاوت معنادار م زان خطا در حافظه ی گذشته نگر(p>0/02)و روزمره ی (p>0/008)،سه گروه بود،اما میزان خطای آینده نگر سه گروه بیماران دیابتی افسرده،دیابتی غیر افسرده و افراد سالم تفاوت معناداری نداشت. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل روان شناختی همچون افسردگی می تواند عملکرد ابعاد مختلف حافظه ی بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم از جمله حافظه ی گذشته نگر و روزمره را تحت تاثیر قرار دهد و سبب تشدید آسیب های حافظه ی این بیماران شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیابت نوع دوم، حافظه ی گذشته نگر، حافظه ی روزمره، حافظه ی آینده نگر، افسردگی

عنوان انگلیسی Comparison of Retrospective,Everyday and Prospective memory Performance in Dِepressed and Non-Depressed Patients with Type 2 Diabetes Versus Healthy Controls
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Memory performance of patients with diabetes can be influenced by different physical and psychological factors. One of high prevalent psychological disorders in these patients that can influence their memory performance is depression. To investigate this effect, this research aimed to compare retrospective, everyday and prospective memory performance of depressed and non-depressed patients with type 2 diabetes versus healthy controls. Method: The present study is Causal-Comparative research. Its statistical society is patients with type 2 diabetes who visited endocrinologists during Iranian years of 1391 and 1392 in the central city of Isfahan. The research sample were 48 patients (24 depressed, 24 non-depressed patients) and 24 healthy controls selected via convenience sampling. Groups were matched in age, education, duration of disease and glucose in blood after eating. They were assessed through the Beck Depression Inventory (BDI-II), Everyday Memory Questionnaire (EMQ) and Prospective and Retrospective Memory Questionnaire (PRMQ). Results: The results indicated significant differences in retrospective (p< 0/02) and everyday memory (p< 0/008) performance between the three groups. But no meaningful error in their prospective memory. Conclusion: Psychological factors such as depression can have effects on retrospective and everyday memory performance of patients with type 2 diabetes and depression can intensify memory deficits of these patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Type 2 Diabetes, Retrospective Memory, Everyday Memory, Prospective Memory, Depression

نویسندگان مقاله عصمت مسیبی | Esmat Mosayebi
MA, department of psychology, school of psychology and educational science, university of Isfahan,Isfahan,Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، ک دانش ده روانشناسی دانشگاه اصفهان

حمید طاهر نشاط دوست | Hamid Taher Neshat Doost
Professor, department of psychology, school of psychology and educational science, university of Isfahan,Isfahan,Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانش ده ک روانشناسی دانشگاه ی اصفهان

ماهگل توکلی | Mahgol Tavakoli
Assistant professor, department of psychology, school of psychology and educational science, university of Isfahan,Isfahan,Iran.
استاد ار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ی اصفهان


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-519&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات