، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۶

عنوان فارسی اثر آموزش تفکر انتقادی بر سبک های حل مساله ویادگیری خودراهبر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش تفکر انتقادی بر سبک های حل مساله و یادگیری خودراهبر دانشجویان است. روش: جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان کارشناسی 95 بود که از میان آنها 40 دانشجو به شیوه ی - دانشگاه پیام نور شهر تهران در سال تحصیلی 94 نمونه گیری تصادفی خوش های چندمرحله ای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون و با گروه کنترل، در گروه های آزمایش 20 نفر و کنترل 20 نفر قرار داده شدند. مداخلات مربوط به آموزش تفکر انتقادی در مدت 12 جلسه ی آموزشی 45 دقیقه ای طی دو جلسه در هفته برای دانشجویان گروه آزمایش انجام شد. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامه ی سبک حل مساله ی کسیدی و لانگ 1996 و پرسشنامه ی یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران 2001 بود. داده ها با روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار گروه ها بود. نتایج آزمون تکمتغیره نیز تفاوت معنادار هر دو متغیر را نشان میداد. نتیجه گیری: نتیجه ی تفکر انتقادی، ترکیب توانایی های دانشجو و رساندن آن به بیشترین حد ممکن است که این خود به ارتقای یادگیری خودراهبر و حل مساله می انجامد. بنابراین می توان اذعان داشت که با رشد و پیشرفت سطوح تفکر انتقادی، به عنوان توانمندی و قابلیتی اثرگذار برخودراهبری و حل مساله، سطوح یادگیری خودراهبر و حل مساله نیز در دانشجویان ارتقا خواهد یافت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، سبکهای حل مسأله، یادگیری خودراهبر

عنوان انگلیسی The Eٍffect of Training on Problem-Solving Style and Self-Directed Learning
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of the present study is to review the effectiveness of critical thinking training on problem solving styles and self-directed learninig. Method: statistical research community includes all undergraduate students of the Bachelor of the Payame noor University of Tehran in the academic year of 94-95 who were among 40 students who were chosen thro the methods of random sample selection using multi-stage cluster store with cloud-based research plan of the type before the test – so the test with the control group in an experiment and control groups were appointed (20 students in tests and 20 students in the control group). Interventions relating to the training of critical thinking were conducted on the students group during 12, 45 minutes long sessions which took place two times each week. The tools that were used include, problem-solving style questionnaire Cassidy , long (1996), and self-directed learning questionnaire Fisher et al. (2001). the data obtained by statistical analysis method of case analysis. Results: the results of the study showed a significant the difference between the groups (MANCOVA). The test results also suggest the existence of a single variable the difference which was significant in both variables. Conclusion: the result is to combine of the student's abilities and critical thinking, and maximizing it to promote is self-directed learninig and problem solving leads. so it can be acknowledged that with the growth and progress of critical thinking as level and capabilities effects problem solving, and the levels of self-directed learninig of students also will be upgraded
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله critical thinking, problem solving styles, self-directed learninig

نویسندگان مقاله حسین زارع | Hossien Zare
Department of Psychology Professor, University of Payam noor, Tehran,Iran.
دکتری روانشناسی تربیتی، استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور

پروانه نهروانیان | Parvaneh Nahravanian
Instructor, Payam-e Noor University, Tehran,Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-520&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات