، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۱۴-۲۴

عنوان فارسی بررسی تأثیر بازی رایانه ای بر حل مسئله و تفکر انتقادی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف: تفکر انتقادی را میتوان به سطوح بالای شناختی بلوم (تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) مربوط دانست و از آنجا که جوامع با شتاب تغییرات مواجه اند، دانش آموزان ما به توانایی هایی نیازدارند که بتوانند به وسیله ی آنها فراســوی محتوای کتاب ها حرکت کرده و اطلاعات موجود را ارزیابی و تجزیــه و تحلیل کنند. هدف پژوهش حاضر بررســی اثر بازی های رایانه ای بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر مقطع متوســطه و پاســخ به این سؤال اســت که آیا این بازی ها بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر مقطع متوســطه اثر مثبت دارد یا نه؟ روش: این آزمایش به شیوه ی شبه آزمایشی بــا طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شــد. در این پژوهش، دانش آموزان به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) تقســیم شدند. مدت جلسات بازی رایانه ای"تمدن5" 21هفته( هر هفته دو جلســه ی یک ســاعته، )ابزار جمع آوری اطلاعات، آزمون تفکر انتقادی برای دانش آموزان دبیرســتانی بود. پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شــد. برای تحلیل آماری از نرم افزار SPSS با آزمون کوواریانس استفاده شد. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که بازی های رایانه ای بر بهبود تفکر انتقادی دانش آموزان گروه آزمایش در مقایســه با دانش آموزان گروه کنترل تأثیر معنی داری داشته (0/50>P). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بازی رایانه ای تفکر انتقادی گروه آزمایش را بهبود بخشیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی های رایانه ای، تفکر انتقادی، سطوح بالای شناختی

عنوان انگلیسی The Effect of Computer Games on Improving Student’s Critical Thinking
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Critical thinking can be attributed to high levels of Bloom's cognitive (analysis and evaluation )and due to the rapid changes taking place in communities, our students need to competencies that they can move beyond the content of books and evaluate and analyze information available. The aim of this study was to evaluated the effect of computer games on improving Critical Thinking of high school students. In this research, the sample group was available. Method: This was done as a quasi – experimental method with pre- test – post- test design and control group. In this study, students were divided into control and experimental group(15 persons in two groups). They played ''Civilization 5" game, for 12 weeks (2 sessions per week for an hour). Data were analyzed using ANCOVA test, and Charts. Results: The result showed that the improvement critical thinking of the students in the experimental group was sig- nificantly better than that of the students in the control group. Conclusion: computer games can improve critical thinking in experimental group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Computer Games, Critical Thinking, High Levels of Cognitive

نویسندگان مقاله مینا اسماعیلی | Mina esmail
Faculty of Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.

حسن عشایری | Hasan Ashayerih
University of Medical Sciences, Tehran , Iran.


مهناز استکی | Mahnaz Esteki
Faculty of Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
دانشــگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-511&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات