|
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس، بر میزان سازگاری عاطفی و اجتماعی مردان جوان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: امروزه سازگاری مولفه ای مهم در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی محسوب می شود. اگر این عامل ساختاری بهنجار نداشته باشد، موجب بروز بسیاری از اختلالات، انحراف ها و ناهنجاری های فردی و اجتماعی می شــود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس بر سازگاری عاطفی و اجتماعی است. روش: در این پژوهش که با طرح پیش آزمونپس آزمــون و گروه گواه اجرا شــد، 30 نفر کــه دارای ملاک های ورود به مطالعــه بودند با روش نمونه گیری خوشه ای از میان جوانان ساکن منطقه ی چهار تهران انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه ( هرکدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت هشــت جلسه ی 75 دقیقه ای تحت آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت و گروه گواه برنامه ای دریافت نکرد. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و ســه ماه بعد به پرسش نامه ی سازگاری بل (خرده مقیاس های عاطفی و اجتماعی) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نسخه ی 21 برنامه SPSS ستفاده شد. یافته ها: گروه آزمایش پس از دریافت برنامه ی آموزشی در مقایسه با گروه گواه، بر اساس نمرات سازگاری عاطفی (P<001، F=75/62) و اجتماعی (P<001، F=50/68) تغییر معنادار نشان داد. یافته ها همچنین نشان دادند که اثر مداخله بر متغیرها در مرحله ی پیگیری ثابت بوده است. نتیجه گیری: هیجان ها نقش زیادی در سازگاری فرد در زمینه های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی دارند. برنامه ای که هیجان ها و راهبردهای تنظیم آن را اصلاح و تعدیل و راهبردهای انطباقی را تقویت کند، می تواند سازگاری شخص را در زمینه های گوناگون بهبود بخشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تنظیم هیجان، مدل گروس، سازگاری عاطفی، سازگاری اجتماعی، مردان |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Teaching Emotion Regulation Based on Gross Model on the Amount of Social and Emotional Adaptation Among young Men |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: adaptation is an important component in the current individual, familial, and social life. If this factor don't be normal, it makes many disorders, deviances, and individual and social abnormalities. The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of teaching emotion regulating based on Gross model on the amount of social and emotional adaptation. Method: this study done with post-past design with control group.30 young men that lived in Tehran and had an entrance criteria in this study, were selected by cluster sampling and assigned in control and experimental groups accidently. 15 people in each group. Emotion regulation instruction done on experimental group for 8 session that were about 75minutes. But control group didn't receive any program. Both of groups answered to BELL questionnaire (emotional and social subscales) before and after and 3 months later of intervention. for data analyzing, we used of mean, standard deviation, analysis of variance with repeated measurement and 21 version of SPSS software. Results: experimental group after training in contrast with control group, had a significant change in BELL emotional adaptation scores (p< 0/001, F=75/62) and social (p< 0/001, F= 50/68). The findings showed that the effect of intervention on variables in follow up were stable. Conclusion: emotions have an important role in creating person's adaptation in different fields include individual, familial and social. A program that modify emotions and regulation and strategies, and reinforce conformity strategies, can improve person's adaptation in different fields. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotion regulation, Gross model, Emotional adaptation, Social adaptation, Men |
|
نویسندگان مقاله |
مسعود کریمی فر | Masoud Karimifar Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
احسان دین پرور | Ehsan Dinparvar Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
مرضیه سادات روح الامینی | Marziyeh Sadat Rouholamini Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
محمد علی بشارت | Mohammad Ali Besharat Department of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. گــروه روانشناســی، دانشــکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-503&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|