|
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۹۱-۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بر تاخیر رضایت مندی دانش آموزان دبیرستانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف این پژوهش، بهبود تاخیر رضایتمندی تحصیلی دانش آموزان، با تاکید بر نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی اســت. روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی است و جامعه ی آماری آن را تمامی دانش آموزان دختر ســال اول دبیرستان شهرستان یزد تشــکیل می دهند .از این تعداد 06 نفر به عنــوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گــروه آزمایش و گواه جای گرفتند. ابتدا هر دو گروه به پرســش نامه ی تاخیر در رضایتمندی تحصیلی پاســخ دادند و سپس گروه آزمایش طی 21 به ً جلســه تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قرار گرفت. درنهایت هر دو گروه مجددا پرسش نامه ی تاخیر در رضایتمندی تحصیلی پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تجزیه وتحلیل داده ها، که به روش تحلیل کوواریانس صورت گرفت، نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، تاخیر ی پویایی نتایج پژوهش حاضر می تواند زمینه در رضایتمندی تحصیلی را ارتقا داده است. نتیجه گیری: فرآیند آموزش و یادگیری و بهبود مهارت تاخیر در رضایتمندی تحصیلی دانش آموزان را فراهم آورد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تاخیر در رضایتمندی تحصیلی، راهبردهای یادگیری خود تنظیمی، دانش آموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Effectiveness of Training Self-Regulatory Learning Strategies on the Academic Delay of Gratification of High School Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This study intended to improve students' academic delay of gratification, with an emphasis on the role of self-regulation learning strategies. Method: This experimental study consisted of 60 female high school freshmen in Yazd city, who were randomly selected and then divided into two groups of experimental and control. First, both the groups responded to an delay of gratification questionnaire and then, the experimental group were trained the self-regulated learning strategies within 12 sessions. At last, the questionnaire was once more completed by both the groups. Results: Data analysis was carried out by analysis of covariance, which revealed that training self-regulatory learning strategies can lead to promote academic delay of gratification. Conclusion: The results of this study could provide the ground for a dynamic teaching and learning process as well as for improvement of academic delay of gratification. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Self-regulation learning strategies, Academic Delay of Gratification, Students |
|
نویسندگان مقاله |
کاظم برزگر بفروبی | Kazem Barzegar Bafrooei Assistant Professor of Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Humanities & Social Sciences, Yazd University,Iran. استادیار دانشکده روانشناسی ، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، ی دانشگاه یزد
اکرم السادات هاشمی | Akram Al Sadat Hashemi M. A. Student of Department of Psychology and Educational Sciences, Yazd University,Iran. دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ، دانشگاه یزد
حسن زارعی محمودآبادی | Hasan Zarehi Mahmodabadi Assistant Professor of Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Humanities & Social Sciences, Yazd University,Iran. استادیار دانشکده روانشناسی و علوم ، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، ی دانشگاه یزد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-536&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|