، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی مقایسه ی توجه ماندگار و مهار پاسخ در بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و افراد بهنجار حین تغییر بار شناختی آزمون عملکرد پیوسته
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر ، مقایسه ی کنترل مهاری و نگهداشت توجه به عنوان دو مؤلفه ی مهم کارکردهای اجرایی در عملکرد بزرگســالان مبتال به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و افراد بهنجار است. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای و جامعه ی آماری شامل 400 فرد بزرگسال داوطلب بود که به شیوه ی خوشهای تصادفی انتخاب و بامقیاس غربالگری کانرز بزرگسالان ارزیابی شدند. برای اجرای آزمون عملکرد پیوسته در دو گروه افراد دارای نشانه های اختلال و بهنجار، از 50 نفر دعوت شد که از میان آن ها 10 فرد مبتال به اختالل نقص توجه/ بیشفعالی و 10 نفر (به صورت تصادفی) به عنوان گروه شاهد بر اساس نظر روانپزشک متخصص انتخاب و عملکرد آن ها از نظر میانگین زمان پاسخ، خطای حذف، خطای ارتکاب و نیز خطای استاندارد زمان پاسخ در فواصل مختلف وقوع تحریک مقایسه شد. داده ها با روش آماری آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه و تحلیل شد.  یافته ها: دو گروه در شاخص های خطای حذف (0/011=P-value) خطای ارتکاب (0/047=P-value)و خطای استاندارد زمان پاسخ (0/001>P-value) تفاوت معنادار داشتند. علاوه بر این، اثر عامل درون گروهی میزان بار شناختی آزمون بر تمامی متغیرهای وابسته معنادار بود. همچنین اثر تعاملی عضویت گروهی و بار شناختی آزمون فقط در خطای استاندارد زمان واکنش مشاهده شد (0/001>P-value). نتیجه گیری: عملکرد بزرگسالان مبتال به نقص توجه/ بیش فعالی در نگهداشت توجه و مهار پاسخ، به خصوص وقتی بار شناختی آزمون بالاست، ضعیفتر از افراد بهنجار است.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون عملکرد پیوسته، توجه ماندگار، مهار پاسخ، اختلال نقش توجه/بیش فعالی

عنوان انگلیسی Comparison of Sustained Attention and Response Inhibition between Adults with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Normal Controls During Cognitive Load Changes of Continuous Performance Task
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Deficits in inhibitory control and attention maintenance as the main components of executive functions are of the key symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). This study aimed to investigate these variables in adults with ADHD compared to Normal individuals. Method: This research conducted with causal-comparative design. The population consists of 400 adult volunteers who completed Conner's Adult ADHD rating scale (CAARS). Based on its results, 50 individuals were invited to perform Continuous Performance Task (CPT) in two groups of adults with ADHD symptoms and normal participants. Ten persons received formal diagnosis of ADHD by a psychiatrist's interview according to DSM-IV criteria and ten persons were randomly selected as controls. Two groups were compared in terms of mean reaction time, omission error, commission error and standard error of reaction time in different inter-stimulus intervals. The collected data were analyzed using repeated measures analysis of variance and post-hoc Bonferroni test. Results: Findings indicated there are significant differences between two groups in terms of omission error (p-value=0.011), commission error (p-value=0.047) and standard error of reaction time (p-value< 0.001). The effect of inter stimulus interval changes was significant on performance of adults with ADHD. The interaction effect of cognitive load changes by group was significant in terms of standard error of reaction time (p-value< 0.001). Conclusion: Adults with ADHD had lower performance in attentional maintenance and inhibition control compared to normal individuals especially in effortful attentional condition of CPT.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Sustained Attention, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), Continuous Performance Task (CPT)

نویسندگان مقاله آتنا تیمورتاش | Athena Taymourtash
Biomedical Engineering, Biomedical Engineering Department, Amirkabir University of Technology, Teran, Iran.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.

فرناز قاسمی | Farnaz Ghassemi
Department, Amirkabir University of Technology, Teharn, Iran.
دانشکده مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.

مهدی تهرانی دوست | Mahdi Tehrani-doost
Department of Psychiatry, Tehran University of Medical Sciences (TUMS), Institute for Cognitive Science Studies (ICSS), Tehran, Iran.
گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-487&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات