|
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۱۱-۲۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مدیریت حافظه هیجانی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: بازیابی ارادی یا غیرارادی خاطرات ذخیره شده در حافظه هیجانی بر اعمال افراد تأثیر میگذارد. تنظیم و مدیریت هیجان ها و حافظه هیجانی نقشی اساسی در سالمت روانی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت حافظه هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان انجام شد. روش: نمونه پژوهش شامل 80 نفر از مردان 30-20 ساله که از خدمات کانون فرهنگی اجتماعی صادق الوعد استفاده میکردند، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2002) را تکمیل کردند. از این بین 24 نفر که مالک های حضور در پژوهش شــامل استفاده از راهبردهای غیرانطباقی تنظیم هیجان را دارا بودند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشــی و گواه، هر کدام 12 نفر قرار گرفتند. گروه آزمایشــی به مدت 12 جلسه 75 دقیقه ای تحت آموزش مدیریت حافظه هیجانی قرار گرفت و گروه گواه برنامهای دریافت نکرد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون به همراه پیگیری 90 روزه بود. برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از میانگین، انحراف معیار و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش مدیریت حافظه هیجانی تأثیر معناداری بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان جوانان داشته است (0/05>P) و این تأثیر در دوره پیگیری 90 روزه ثابت بوده است. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده، بهوسیله آموزش مدیریت حافظه هیجانی، میتوان راهبردهای انطباقی تنظیم هیجان را ارتقا داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تنظیم شناختی هیجان، حافظه هیجانی، مدیریت حافظه هیجانی |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Emotional Memory Management Program on Cognitive Emotion Regulation Strategies |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Voluntary and involuntary retrieval of unpleasant memories from emotional memory influences individuals actions. The regulation and management of emotions and emotional memory plays a crucial role on mental health. The study investigates the effectiveness of emotional memory management program (EMMP) on cognitive emotion regulation. Method: 60 males between 20 and 30 years old at Sadeq-ol-Va'd Cultural center completed the CERQ. Of these, subjects that demonstrated maladaptive emotion regulation strategies were randomly allocated to an experimental or a control group. The experimental group received twelve sessions of training with the EMMP. Research method was pre-and post- test with 90-days follow up. For the data analysis, mean, standard deviation and repeated measure design were used. Results: Findings support EMMP's effect on strategies of cognitive emotional regulation (p< 0/05) and this effect has been stable at 90-days follow up. Conclusion: EMMP can improve adaptive emotion regulation strategies and increase mental health. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotional Memory, Emotional Memory Management, Cognitive Emotion Regulation |
|
نویسندگان مقاله |
مسعود کریمی فر | Masoud Karimifar Allameh TabatabaeI University, Tehran, Iran. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
احسان دین پرور | Ehsan Dinparvar Allameh TabatabaeI University, Tehran, Iran. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
مریم جواهری محمدی | Maryam Javaheri Mohammadi Allameh TabatabaeI University, Tehran, Iran. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
فریده حسین ثابت | Farideh Hoseinsabet Faculty member of Allameh TabatabaeI University, Tehran, Iran. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
حسین بجانی | Hossein Bejani student in Educational Administration, Islamic Azad University, Science and Research Branch. Faculty Member of Social Studies and Disciplinary Sciences Institute, Tehran, Iran. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-495&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|