، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۱۱-۲۳

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مدیریت حافظه هیجانی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بازیابی ارادی یا غیرارادی خاطرات ذخیره شده در حافظه هیجانی بر اعمال افراد تأثیر میگذارد. تنظیم و مدیریت هیجان ها و حافظه هیجانی نقشی اساسی در سالمت روانی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت حافظه هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان انجام شد. روش: نمونه پژوهش شامل 80 نفر از مردان 30-20 ساله که از خدمات کانون فرهنگی اجتماعی صادق الوعد استفاده میکردند، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2002) را تکمیل کردند. از این بین 24 نفر که مالک های حضور در پژوهش شــامل استفاده از راهبردهای غیرانطباقی تنظیم هیجان را دارا بودند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشــی و گواه، هر کدام 12 نفر قرار گرفتند. گروه آزمایشــی به مدت 12 جلسه 75 دقیقه ای تحت آموزش مدیریت حافظه هیجانی قرار گرفت و گروه گواه برنامهای دریافت نکرد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون به همراه پیگیری 90 روزه بود. برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از میانگین، انحراف معیار و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش مدیریت حافظه هیجانی تأثیر معناداری بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان جوانان داشته است (0/05>P) و این تأثیر در دوره پیگیری 90 روزه ثابت بوده است. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده، بهوسیله آموزش مدیریت حافظه هیجانی، میتوان راهبردهای انطباقی تنظیم هیجان را ارتقا داد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم شناختی هیجان، حافظه هیجانی، مدیریت حافظه هیجانی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Emotional Memory Management Program on Cognitive Emotion Regulation Strategies
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Voluntary and involuntary retrieval of unpleasant memories from emotional memory influences individuals actions. The regulation and management of emotions and emotional memory plays a crucial role on mental health. The study investigates the effectiveness of emotional memory management program (EMMP) on cognitive emotion regulation. Method: 60 males between 20 and 30 years old at Sadeq-ol-Va'd Cultural center completed the CERQ. Of these, subjects that demonstrated maladaptive emotion regulation strategies were randomly allocated to an experimental or a control group. The experimental group received twelve sessions of training with the EMMP. Research method was pre-and post- test with 90-days follow up. For the data analysis, mean, standard deviation and repeated measure design were used. Results: Findings support EMMP's effect on strategies of cognitive emotional regulation (p< 0/05) and this effect has been stable at 90-days follow up. Conclusion: EMMP can improve adaptive emotion regulation strategies and increase mental health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional Memory, Emotional Memory Management, Cognitive Emotion Regulation

نویسندگان مقاله مسعود کریمی فر | Masoud Karimifar
Allameh TabatabaeI University, Tehran, Iran.
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

احسان دین پرور | Ehsan Dinparvar
Allameh TabatabaeI University, Tehran, Iran.
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

مریم جواهری محمدی | Maryam Javaheri Mohammadi
Allameh TabatabaeI University, Tehran, Iran.
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

فریده حسین ثابت | Farideh Hoseinsabet
Faculty member of Allameh TabatabaeI University, Tehran, Iran.
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

حسین بجانی | Hossein Bejani
student in Educational Administration, Islamic Azad University, Science and Research Branch. Faculty Member of Social Studies and Disciplinary Sciences Institute, Tehran, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-495&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات