، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۲۴-۳۷

عنوان فارسی مقایسه انعطاف پذیری شناختی، نظریه ذهن و حافظه کاری در دانشجویان دارای نشانه های وسواسی- جبری و گروه بهنجار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مقایسه مؤلفه های شناختی و هیجانی افراد مبتال به اختالالت اضطرابی رویکرد جدیدی است که نتایج آن می تواند در روشهای درمانی مورد استفاده قرار بگیرد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه انعطاف پذیری شــناختی، نظریه ذهن و حافظه کاری در دو گروه دارای نشانگان وسواسی- جبری و دانشــجویان بهنجار انجام گرفت. روش: در این پژوهش 200 دانشجوی دختر به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه وسواسی- اجباری مادزلی را کامل کردند. در ادامه، آزمون های دسته بندی کارتهای ویسکانســین، نظریه ذهن و حافظه وکسلر برای شرکت کنندگان اجرا و داده ها با روش تحلیل واریانس تک متغیره (آنوا) و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا)، تحلیل شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشـان داد که در زمینه انعطاف پذیری شناختی بین گروه ها تفاوت معناداری وجود دارد، در زمینه نظریه ذهن بین گروه ها تفاوت معناداری وجود ندارد و در زمینه حافظه کاری بین گروه ها تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که افراد دارای نشانگان وسواسی-جبری، انعطاف پذیری شناختی و حافظه کاری ضعیف تری نسبت به دانشجویان بهنجار دارند و به نظر می رسد که رفتارهای تکراری این افراد به علت ناتوانی آن ها در یادآوری رفتارهای قبلی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال وسواسی- جبری، انعطاف پذیری شناختی، نظریه ذهن، حافظه

عنوان انگلیسی The Comparison of Cognitive Flexibility, Theory of Mind and Working Memory in Students With Symptoms of Obsessive-Compulsive Disorder and Normal Group
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The comparison of cognitive and emotional factors in patients with anxiety disorders is a new approach with therapeutic applications. This study aims to compare the cognitive flexibility, theory of mind and working memory in two groups of obsessive compulsive syndrome and normal students. Method: In this study, a random selection of 200 students were asked to complete the Obsessive-Compulsive Inventory (MOCI). Then, the Wisconsin Card Sorting Test (WCST), theory of mind (TOM) task and Wechsler Memory Test were conducted for participants and data was analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA) and univariate analysis of variance (ANOVA). Results: The findings showed that there is a significant difference between the groups on cognitive flexibility and the working memory, but there is no significant difference between the groups in theory of mind. Conclusion: The results showed that people with obsessive-compulsive syndrome, cognitive flexibility and working memory are weaker than in healthy controls. They also seemed to have repetitive behaviors due to an inability to recall previous actions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Obsessive-Compulsive Disorder, Cognitive Flexibility, Theory of Mind, Working Memory

نویسندگان مقاله ایمان اله بیگدلی | Imanollah Bigdeli
University of Mashhad Ferdowsi, Mashhad, Iran.
دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

ماریه بادین | Marieh badin
Psychology, University of Semnan, Semnan, Iran.
دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

پرویز صباحی | Parviz Sabahi
Psychology, University of Semnan, Semnan, Iran.
دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-496&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات