، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۵۶-۶۷

عنوان فارسی حافظه ی روزمره ی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه؛ قبل و بعد از درمان شناختی- رفتاری
چکیده فارسی مقاله هدف: مشکلات شناختی، به ویژه نقص حافظه، از نشانه های اصلی اختلال استرس پس از سانحه است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر درمان شناختی- رفتاری بر عملکرد حافظه ی روزمره ی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه است. روش: نمونه ی پژوهش 12 نوجوان زلزله زده ی دارای تشخیص اختلال استرس پس از سانحه بود که بر اساس نمرات مقیاس تجدید نظر شده ی تاثیر حوادث و مصاحبه ی بالینی ساختار یافته انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جای داده شدند. اعضای گروه آزمایش در 10 جلسه ی درمان شناختی- رفتاری شرکت کردند، در حالی که اعضای گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. برای سنجش حافظه ی روزمره از ویراست سوم آزمون حافظه ی رفتاری ریورمید استفاده شد که شرکت کنندگان در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری آن را انجام دادند و داده های حاصل از آن با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی- رفتاری منجر به بهبود معنادار شاخص حافظه ی کلی، کلامی و حافظه ی مربوط به آینده می شود، اما این درمان تاثیر معناداری بر سایر شاخص های اصلی حافظه ی روزمره ندارد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش شواهدی دال بر تاثیر مثبت درمان شناختی- رفتاری بر بازتوانی شناختی بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه فراهم می آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوجوانان ،اختلال استرس پس از سانحه ،رفتاری ،درمان شناختی ،حافظه روزمره

عنوان انگلیسی Everyday Memory in Adolescents with Posttraumatic Stress Disorder before and after Treatment: Effectiveness of Cognitive Behavior Therapy
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Cognitive problems, especially memory impairments are among the main features of Posttraumatic Stress Disorder (PTSD). Therefore, the aim of this study was to investigate the impact of Cognitive Behavior Therapy (CBT) on everyday memory in adolescents with PTSD. Method: A total of 12 quake-stricken adolescents with PTSD were selected based on their scores in the Impact of Event Scale- Revised (IES-R) and Structured Clinical Interview for DSM-IV (SCID) and divided into the experimental and control group randomly. The experimental group participated in 10-session CBT, while there was no intervention into the control group. In order to measure everyday memory, Rivermead Behavioral Memory Test- Third Edition (RBMT-3) was used and the participants completed it in pre-test, post-test, & follow-up. Finally, the data were analyzed using mixed ANOVA. Results: The results indicated that CBT has significant effect on the improvement of the general memory index, the verbal memory index, and the prospective memory index, whereas there was no significant impact on the improvement of other essential indexes of everyday memory. Conclusion: The current results can provide promising evidence regarding the positive impact of CBT on the cognitive rehabilitation of the patients with PTSD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Posttraumatic Stress Disorder (PTSD), Everyday Memory, Cognitive Behavior Therapy, Adolescents

نویسندگان مقاله محمد درهرج | Mohammad Darharaj
Department of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی

علیرضا مرادی | Alireza Moradi
Department of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی

جعفر حسنی | Jaefar Hasani
Department of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی

حمید امیری | Hamid Amiri
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روان شناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-483&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات