، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۸۰-۸۹

عنوان فارسی مقایسه ی اثر القای خلق مثبت و منفی بر حافظه ی کاذب و حافظه ی صحیح افراد دارای نشانه های اضطراب - افسردگی و افراد عادی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر ، مقایسه ی اثر القای خلق مثبت و منفی بر حافظه ی کاذب و حافظه ی صحیح افراد دارای نشانه های اضطراب - افسردگی و افراد عادی است. روش: در این پژوهش که از نوع طرح های شبه آزمایشی –پس آزمون با گروه گواه – است، ایتدا شرکت کنندگان مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) را تکمیل کردند. سپس از بین آن ها ، 29 آزمودنی با علایم افسردگی-اضطراب به عنوان گروه آزمایش و 29 نفر که فاقد علایم فوق بودند، به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. ابتدا از افراد دو گروه آزمون حافظه ی کاذب در شرایط خلقی عادی گرفته شد و سپس دو گروه در شرایط خلقی مثبت و منفی باآزمون حافظه ی کاذب بررسی شدند. نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد. یافته ها: نتیجه ی پژوهش نشان داد که از نظر بازشناسی و یادآوری کاذب در شرایط خلقی مثبت و منفی، دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت دارند، درحالی که ار لحاظ یادآوری و بازشناسی صحیح تفاوتی ندارند. نتیجه گیری: شرایط خلقی مثبت و منفی در تعامل با ویژگی های اضطراب-افسردگی بر حافظه ی کاذب فرد می افزاید که این نشان می دهد شرایط القای خلق به تنهایی باعث افزایش حافظه ی کاذب نمی شود، بلکه حالت خلقی در تعامل با ویژگی های شخصیتی بر حافظه ی کاذب فرد می افزاید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حافظه ی کاذب، حافظه ی صحیح، ویژگی های افسردگی و اضطراب

عنوان انگلیسی Comparing the Effects of Positive and Negative Induced False Memory and True Memory of People With Anxiety-depression Symptoms and Normal Iindividuals
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The study aimed to compare the effects of positive- and negative-induced false-memory and true-memory of people with anxiety-depression symptoms and normal individuals. Method: In this study, using post-test quasi-experimental design with control group, the participants first completed depression, anxiety and stress scale (DASS) forms. Then, 29 individuals with depression-anxiety symptoms were selected as the experimental group and 29 participants without symptoms were selected as the control group. First, false-memory test in terms of normal mood was taken by members of both groups. Then the two groups in terms of positive and negative mood were assessed by false memory test. The results were analyzed using two-way analysis of variance. Results: The results showed that the experimental group and the control group were different in terms of recognition and false recall in positive and negative mood, while there was no difference between the two groups in terms of recall and correct recognition. Conclusion: Positive and negative mood along with depression-anxiety state increases false memory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله False Memory, True Memory, Anxiety-depression Symptoms

نویسندگان مقاله حسین زارع | Hossein Zare
Psychology, Payame noor University, Tehran, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، تهران، ایران.

طاهره قربانی | Tahereh Ghorbani
Psychology, Payame noor University, Tehran, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-485&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات