، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۹۰-۱۰۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر حافظه ی کاری و بازداری رفتاری بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر ، مقایسه ی اثر القای خلق مثبت و منفی بر حافظه ی کاذب و حافظه ی صحیح افراد دارای نشانه های اضطراب - افسردگی و افراد عادی است. روش: در این پژوهش که از نوع طرح های شبه آزمایشی –پس آزمون با گروه گواه – است، ایتدا شرکت کنندگان مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) را تکمیل کردند. سپس از بین آنها ، 29 آزمودنی با علایم افسردگی-اضطراب به عنوان گروه آزمایش و 29 نفر که فاقد علایم فوق بودند، به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. ابتدا از افراد دو گروه آزمون حافظه ی کاذب در شرایط خلقی عادی گرفته شد و سپس دو گروه در شرایط خلقی مثبت و منفی باآزمون حافظه ی کاذب بررسی شدند. نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد. یافته ها: نتیجه ی پژوهش نشان داد که از نظر بازشناسی و یادآوری کاذب در شرایط خلقی مثبت و منفی، دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت دارند، درحالی که ار لحاظ یادآوری و بازشناسی صحیح تفاوتی ندارند. نتیجه گیری: شرایط خلقی مثبت و منفی در تعامل با ویژگی های اضطراب-افسردگی بر حافظه ی کاذب فرد می افزاید که این نشان می دهد شرایط القای خلق به تنهایی باعث افزایش حافظه ی کاذب نمی شود، بلکه حالت خلقی در تعامل با ویژگی های شخصیتی بر حافظه ی کاذب فرد می افزاید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حافظه ی کاذب، حافظه ی صحیح، ویژگی های افسردگی و اضطراب

عنوان انگلیسی Effects of Mindfulness Training on Working Memory and Behavioral Inhibition for Adults with Attention Deficit / Hyperactivity
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this study was to investigate the impact of the mindfulness training on working memory and behavioral inhibition in adults with attention deficit/ hyperactivity disorder. Method: The design of this research was quasi experiment. For this, 28 undergraduate male students of Najafabad University were selected through convenience sampling and randomly divided in two groups. The N-BACK tests to measure working memory and GO/NOGO test was used to assess behavioral inhibition. Experimental group received 8 group sessions weekly and control group did not have any treatment. Data were analyzed in covariance by using SPSS16 software. Results: The covariance analysis was run and results showed that mindfulness training increased behavioral inhibition (p≤0/01). Also mindfulness training had no effect on working memory (p>0/05). Conclusion: In general, mindfulness training can be considered as an effective intervention in adults with attention deficit hyperactivity disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness, Attention deficit / Hyperactivity Disorder, Working Memory Behavioral Inhibition, Adults

نویسندگان مقاله مریم قربانی | Maryam Ghorbani
Department of Psychology, Payam Noor University, Isfahan, Isfahan, Iran.
گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، اصفهان، اصفهان، اایران.

رضا خلیلیان | Reza Khalilian
The Islamic Azad University of Najafabad, Isfahan, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-486&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات