|
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۸۶-۹۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه و بررسی پرتاب آزاد بسکتبال دانش آموزان پسر همسوی و دگرسوی از نظر دست و چشم برتر |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف از این پژوهش مقایسه میزان دقت پرتاب آزاد بسکتبال دانش آموزان پسر همسو و دگرسو از نظر چشم و دست می باشد. روش: تعداد 60 نفر شرکت کننده از دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه اداره آموزش و پرورش ناحیه شش مشهد که داوطلب و واجد شرایط انتخاب و با توجه به همسویی و دگرسویی به دو گروه طبقه بندی شدند. تکلیف مورد نظر دقت پرتاب آزاد بسکتبال از نقطه پنالتی یا شوت یک دست بود. شرکت کنندگان پس از آموزش طی 5 روز متوالی در هرروز 30 پرتاب انجام دادند و پس از آن 10 پرتاب دیگر به عنوان امتیاز دقت پرتاب آزاد در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج نهایی نشان داد بین عملکرد پرتاب دو گروه همسو و دگرسو اختلاف معناداری وجود دارد (24/821= F و 0/50=p). نتیجه گیری: با شناخت ویژگی ها و خصوصیات افراد، می توان فعالیت های مورد نظر را بر اساس تفاوت های فردی ورزشکار طراحی کرد که منجر به تسریع دررشد و تعالی ورزشکاران می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دست برتری، چشم برتری، پرسشنامه دست برتری چاپمن، دست و چشم دگرسو و همسو |
|
عنوان انگلیسی |
the Assessment and Comparison of Free Throw Basketball in Male School Students and Hand-eye Dominance |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of our study was to compare the accuracy of free-throw in basketball among Hand-Eye coordinated and uncoordinated students. Method: 60 students of 3rd grade in high school were selected in Mashhad, Iran. Subjects were classified based on whether they had hand-eye coordination. The task was the accuracy of basketball free-throw from penalty era using one hand. All participants received ongoing training for 5 days, with 30 throws and after that did the task 10 times for the accuracy of their throwing. Results: The analysis revealed a significant difference between hand-eye coordinate and uncoordinated subjects (p=0.005, F=24.82). Conclusion: By understanding the individual characteristics and features, athletic training can be designed based on the individual differences leading to accelerated progress in the acquired athletic skills. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Hand-eye Dominance, Handedness, Hand-eye Coordination |
|
نویسندگان مقاله |
عباس گل نژاد | Abbas Golnejad Psychology of Exceptional Children, Social Welfare Centre of Applied Science in Khorasan Razavi, Khorasan Razavi, Iran. مرکز آموزش علمی کاربردی بهزیستی خراسان رضوی، خراسان رضوی، ایران.
علی غنایی | Ali Ghanaee Ferdowsi university Mashad, ,Mashad, Iran. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
ژاله فیضی | Zhaleh Feyzi clinical health psychology, Kharazmi university,Tehran, Tehran. Iran. روانشناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی تهران( تربیت معلم سابق)، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-478&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|