، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۸۶-۹۴

عنوان فارسی مقایسه و بررسی پرتاب آزاد بسکتبال دانش آموزان پسر همسوی و دگرسوی از نظر دست و چشم برتر
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این پژوهش مقایسه میزان دقت پرتاب آزاد بسکتبال دانش آموزان پسر همسو و دگرسو از نظر چشم و دست می باشد.  روش: تعداد 60 نفر شرکت کننده از دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه اداره آموزش و پرورش ناحیه شش مشهد که داوطلب و واجد شرایط انتخاب و با توجه به همسویی و دگرسویی به دو گروه طبقه بندی شدند. تکلیف مورد نظر دقت پرتاب آزاد بسکتبال از نقطه پنالتی یا شوت یک دست بود. شرکت کنندگان پس از آموزش طی 5 روز متوالی در هرروز 30 پرتاب انجام دادند و پس از آن 10 پرتاب دیگر به عنوان امتیاز دقت پرتاب آزاد در نظر گرفته شد.  یافته ها: نتایج نهایی نشان داد بین عملکرد پرتاب دو گروه همسو و دگرسو اختلاف معناداری وجود دارد  (24/821= F و  0/50=p). نتیجه گیری: با شناخت ویژگی ها و خصوصیات افراد، می توان فعالیت های مورد نظر را بر اساس تفاوت های فردی ورزشکار طراحی کرد که منجر به تسریع دررشد و تعالی ورزشکاران می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دست برتری، چشم برتری، پرسشنامه دست برتری چاپمن، دست و چشم دگرسو و همسو

عنوان انگلیسی the Assessment and Comparison of Free Throw Basketball in Male School Students and Hand-eye Dominance
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of our study was to compare the accuracy of free-throw in basketball among Hand-Eye coordinated and uncoordinated students. Method: 60 students of 3rd grade in high school were selected in Mashhad, Iran. Subjects were classified based on whether they had hand-eye coordination. The task was the accuracy of basketball free-throw from penalty era using one hand. All participants received ongoing training for 5 days, with 30 throws and after that did the task 10 times for the accuracy of their throwing. Results: The analysis revealed a significant difference between hand-eye coordinate and uncoordinated subjects (p=0.005,   F=24.82). Conclusion: By understanding the individual characteristics and features, athletic training can be designed based on the individual differences leading to accelerated progress in the acquired athletic skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hand-eye Dominance, Handedness, Hand-eye Coordination

نویسندگان مقاله عباس گل نژاد | Abbas Golnejad
Psychology of Exceptional Children, Social Welfare Centre of Applied Science in Khorasan Razavi, Khorasan Razavi, Iran.
مرکز آموزش علمی کاربردی بهزیستی خراسان رضوی، خراسان رضوی، ایران.

علی غنایی | Ali Ghanaee
Ferdowsi university Mashad, ,Mashad, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.

ژاله فیضی | Zhaleh Feyzi
clinical health psychology, Kharazmi university,Tehran, Tehran. Iran.
روانشناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی تهران( تربیت معلم سابق)، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-478&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات