، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۵۸-۶۷

عنوان فارسی بررسی اثر یک دوره تمرینات ایروبیک بر بهره ی حافظه ی دانشجویان دختر (بر اساس زمان آزمون)
چکیده فارسی مقاله هدف: بسیاری از مطالعات، تأثیرات مفید تمرینات هوازی را بر کارکردهای شناختی (و حافظه به عنوان مهم­ترین کارکرد شناختی) نشان می­دهند و تحقیقات زیادی به اثر زمان روز بر کارکردهای شناختی از جمله حافظه پرداخته ­اند. هدف تحقیق حاضر، بررسی اثر یک دوره تمرینات ایروبیک بر بهره­ ی حافظه بر اساس زمان آزمون است. روش: در این پژوهش، 36 دانشجوی دختر دانشگاه اصفهان با میانگین سنی 2/58±24/11 به روش دردسترس انتخاب شدند. برای بررسی بهره­ی حافظه از آزمون حافظه­ ی بالینی وکسلر بزرگ­سالان استفاده شد. آزمون حافظه­ ی وکسلر پیش و پس از تمرینات هوازی ایروبیک در دو زمان هشت صبح و چهار بعد از ظهر گرفته و داده ­ها با آزمون تحلیل واریانس با اندازه­ های تکراری تجزیه و تحلیل شد. یافته­ ها: نتایج نشان دادند که میانگین امتیاز بهره ­ی حافظه در پیش ­آزمون عصر بهتر از پیش ­آزمون صبح بوده و میانگین امتیاز بهره ­ی حافظه ­ی افراد بعد از تمرینات ایروبیک در زمان آزمون صبح به طور معناداری نسبت به قبل از تمرینات ایروبیک افزایش داشته است، در حالی که انجام تمرینات ایروبیک بر میانگین نمرات بهره­ ی حافظه افراد در زمان آزمون عصر تأثیر معناداری نداشت. نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش حاضر می­توان نتیجه گرفت که اجرای تمرینات ایروبیک به بهبود بهره ­ی حافظه در آزمون صبح منجر شده است، بنابراین به نظر می­رسد در بررسی عملکرد بهینه­ ی کارکردهای شناختی توجه به عامل زمان روز مهم باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زمان روز، بهره ی حافظه، تمرینات هوازی، کارکرد شناختی

عنوان انگلیسی Effects of Aerobic Training on Female Students' Memory Quotient According to Time of Test
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Many studies have shown the beneficial effects of aerobic training on cognitive functions among which memory regarded as pivotal. Several studies have described the effect of time of the day on cognitive functions including memory. The purpose of this study was to investigate the effects of aerobic training on memory quotient in relation to diurnal variations. Method: A sample of 36 female students from Isfahan University (mean age 24.11± 2.58 years) were selected through convenience sampling. Before and after aerobic exercise, the participants' memory quotients were assessed using the Wechsler's Memory Scale (WMS) at 8 Am and 4 Pm. An analysis of ANOVA with repeated measures was used to analyze the data. Results: Findings showed that the average point score (APS) of memory quotient was better in the evening pretest than in the morning pretest. Moreover, the prtcipants' APS of memory quotient had a significant increase after aerobic exercise than before aerobic exercise upon morning intervention . Meanwhile, aerobic exercise exerted no significant effect on APS upon evening intervention. Conclusion: According to the findings of the present study, it can be concluded that training aerobic exercise in the morning exerts a positive effect on memory quotient of participants. Therefore, it seems that it is important to consider the time of the day when assessing optimal cognitive functioning following aerobic exercise. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Time of the day, Memory Quotient, Aerobic Exercise, Cognitive Functions

نویسندگان مقاله راضیه هژبرنیا | Razieh hojabrnia
Department of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشکده علوم وزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

مریم نزاکت الحسینی | Maryam Nezakat-Alhosseini
Department of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

فهیمه اسفرجانی | Fahime Esfarjani
Department of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

احمدرضا موحدی | Ahmadreza Movahedi
Department of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-407&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات