، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۶۸-۷۸

عنوان فارسی اثر آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره، بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف: اختلال نارسایی توجه-بیش ­فعالی یکی از اختلالات عصب- تحولی شایع دوران کودکی است که با سه مشخصه ­ی نارسایی توجه، فزون­کنشی و تکانش­گری شناخته می شود.  بررسی اثر آموزش کنش­ های اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره، بر بهبود کنش­وری اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی است. روش:از بین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیش­ فعالی مراجعه­ کننده به بخش روان­پزشکی کودک و نوجوان بیمارستان شهید یحیی­ نژاد بابل، 16 کودک هفت تا 10 ساله­ ی مبتلا به این اختلال، با روش نمونه ­گیری هدف­مند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه هشت نفره (مداخله و کنترل) جای داده شدند. آزمودنی ­ها در دو مرحل ه­ی پیش ­آزمون و پس آزمون با مقیاس نارساکنش­وری اجرایی بارکلی (BDEFS) سنجیده شدند.  گروه مداخله به همراه مادرانشان 11 جلسه ­ی یک ساعته آموزش کنش­های اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره دریافت کرد. داده­ ها با استفاده از نسخه­ ی 19 نرم ­افزارSPSS و با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) و و تحلیل کوواریانس چندمتغیری (ANCOVA) بررسی شد. یافته ­ها نشان دادند که گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در مرحله ­ی پس­آزمون در خلاصه کنش­های اجرایی به طور معناداری (0/001>p) بهبود یافته است. این بهبود در هر پنج خرده ­آزمون مقیاس نارساکنش­وری اجرایی بارکلی شامل مهار خود، خودانگیزشی، خود­نظم ­جویی هیجانی، خودسازمان­دهی و مدیریت زمان مشاهده شد. نتیجه گیری:آموزش کنش­ های اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره، سبب بهبود کنش­وری اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیش­ فعالی می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی، کنش وری اجرایی، آموزش کنش های اجرایی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Executive Functions Training Based on Daily Life on Executive Functioning in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Attention Deficit/Hyperactivity Disorder is a common childhood neuro-developmental disorder characterized by attention deficit, hyperactivity and impulsivity. The purpose of this study was to assess the effectiveness of executive function training based on daily-life on improved executive functioning in children with ADHD. Method: 16 children aged 7-10 years with ADHD who were selected among those referred to department of psychiatry in Babol Shahid Yahyanejad hospital, were divided into intervention and control groups through random selection. Subjects were assessed by Barkley Deficits in Functioning Scale Children and Adolescents (BDEFS-CA). The intervention group received 11 training sessions (1 hour each session) when subjects were accompanied by their mothers. Data were analyzed using ANCOVA and MANCOVA by SPSS 19. Results: Findings indicated that the intervention group had a significant different as compared to controls in terms of improved executive functions (p< 0.001). Such a significance was observed acrossthe subscales of BDEFD including self-restraint, self-motivation, self-regulation of affect, self-organization and self-management to time. Conclusion: Executive function training based on daily-life leads to improved executive functions in children with ADHD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), Executive Functions, Cognitive Training

نویسندگان مقاله سیده رقیه نورانی جورجاده | Seyedeh Roghayeh Noorani Jurjadeh
Clinical Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

علی مشهدی | Ali Mashhadi
Department of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
گروه روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

زهرا طبیبی | Zahra Tabibi
Department of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
گروه روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

فرزان خیرخواه | Farzan Kheirkhah
Department of Psychiatryand Neurology,Babol University of Medical Sciences, Mazandaran, Iran.
گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل، مازندران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-412&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات