|
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۷۹-۸۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تصورات قالبی جنسیتی: نگرشهای ضمنی به مشاغل و اثر مواجهه با نمونههای غیرکلیشهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: تصورات قالبی جنسیتی سبب میشوند افراد مشاغل را در یک پیوستار زنانه-مردانه دستهبندی کنند. هدف این مطالعه، ارزیابی اثر مواجهه با نمونههای غیر کلیشهای بر کاهش تصورات قالبی ضمنی در مورد مشاغل وابسته به نقش جنسیتی بود. روش: در دو آزمایش مرتبط، از طریق مطالعه و مشاهدهی فیلم، تأثیرات مواجهه با نمونههای غیرکلیشهای سنجیده شد. در آزمایش اول 61 دانشجو (32 زن و 29 مرد) و در آزمایش دوم 57 دانشجو از دانشگاه تهران (32 زن و 24 مرد) به صورت داوطلبانه شرکت کردند. شرکتکنندگان در مواجههی ضمنی با نمونههای کلیشهای جنسیتی (گروه کنترل) و غیرکلیشهای (گروه آزمایش) قرار گرفتند و بعد از آن هر گروه در آزمون تداعی ضمنی شرکت کرد. تصورات قالبی ضمنی با آزمون تداعی ضمنی (IAT) اندازهگیری و دادهها با آزمون مستقل t تحلیل شدند. یافتهها: بر اساس نتایج آزمون t مستقل، بین تصورات قالبی ضمنی گروههای کنترل و آزمایش در هر دو مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد. علاوه بر این، یافتههای مطالعهی اول نشان داد که در ارتباط با تقسیمبندی جنسیتی مشاغل، زنان بیش از مردان تصورات قالبی ضمنی دارند، اگرچه در مطالعهی دوم چنین اثری مشاهده نشد. نتیجهگیری: تحلیل یافتههای مطالعهی حاضر نشان داد که صرف مواجهه با جنسیت و شغل، به فعالشدن تصورات قالبی جنسیتی خودکار در ارتباط با شغل میانجامد، اگرچه رویارویی با یک نمونهی غیرکلیشهای، در مقایسه با نمونهی کلیشهای، پیش از ارزیابی تصورات قالبی ضمنی، فعالسازی کمتر این تصورات قالبی را در پی داشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مشاغل وابسته به جنسیت، تصورات قالبی جنسیتی، تصورات قالبی ضمنی، نمونههای غیرکلیشهای |
|
عنوان انگلیسی |
Gender Stereotypical Beliefs: Implicit Stereotypes towards Occupations and the Effect of Exposure to Counter-stereotypic Examples |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Gender stereotypes lead people to categorize occupations on a continuum of feminine and masculine jobs. This study examined the mediating effect of exposure to counter-stereotypic examples in decreasing implicit stereotypical beliefs about gender role-typed jobs. Method: Two related studies, investigated the exposure to counter-stereotypic examples by means of writing a text and watching part of a movie. In the first study, 61 students of University of Tehran (32 female) and in the second study 57 students of University of Tehran (32 female) were voluntarily enrolled. The participants were implicitly exposed to stereotypic (control group) and counter-stereotypic (experiment group) examples. Implicit Association Test (IAT) program was used in order to measure the implicit stereotypes. Independent t-test was used to analyze the data. Results: Independent t-test revealed significant differences between implicit stereotype scores of control and experimental groups in both studies. In addition, results from the first experiment showed that women had higher stereotypical beliefs about gender role-typed jobs. However, this result was not confirmed in the second study. Conclusion: The present investigation demonstrated that exposure to gender-related stimuli and job can activate implicit stereotypes about gender role-typed jobs. However, exposure to counter-stereotypic examples in comparison to stereotypic example before the evaluation, led to a lesser extent activation of stereotypes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Gender role-typed occupations, Gender stereotypical beliefs, Implicit stereotypical beliefs, Counter-stereotypic examples |
|
نویسندگان مقاله |
ضحی سعیدی | Zoha Saeedi Health Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran. روان شناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
فاطمه نوربالا | Fatemeh Noorbala Health Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran. روان شناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
فاطمه حمزوی عابدی | Fatemeh Hamzavi Abedi Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-422&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|