، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۱۳-۲۱

عنوان فارسی مقایسه‌ی عملکرد افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا، بستگان سالم درجه اول آنها و افراد بهنجار در بازشناسی حالات هیجان چهره ای
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهشگران با مطالعه­ ی جنبه‌های مختلف شناخت اجتماعی، به عنوان یکی از علل عملکردهای نامناسب اجتماعی در افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا، دریافته‌اند که توانایی این افراد در ادراک هیجان کمتر از افراد بهنجار است. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که پردازش هیجان چهره‌ای منشأ ژنتیکی دارد و احتمالاً وابستگان ژنتیکی این بیماران نیز از آن متأثرند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسه­ ی عملکرد افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا، بستگان سالم آنها و افراد بهنجار در بازشناسی هیجان­های چهره‌ای است. روش: این پژوهش در قالب یک طرح علی-مقایسه‌ای پس‌رویدادی برای 78 آزمودنی اجرا و بازشناسی هیجان در این افراد با استفاده از آزمایه‌ی کامپیوتری بازشناسی هیجان چهره­ای در تصاویر استاندارد اکمن بررسی‌شد. یافته‌ها: بهترین عملکرد کلی را گروه بهنجار و ضعیف‌ترین آن را گروه اسکیزوفرنیا نشان داد. یافته­ها همچنین حاکی از آن بودند که در بازشناسی غم، بستگان عملکردی شبیه بیماران دارند و به شکل معناداری ضعیف ­تر از افراد بهنجار هستند. در بازشناسی خشم عملکرد بستگان بیماران بهتر از گروه بیماران بود و با گروه بهنجار تفاوتی نداشت. عملکرد هر سه گروه در بازشناسی چهره‌های بدون هیجان (خنثی) به شکل معناداری متفاوت بود و گروه بهنجار و اسکیزوفرنیا به‌ترتیب بهترین و ضعیف‌ترین عملکرد را داشتند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌ می‌دهند که نوع هیجان بر عملکرد افراد در بازشناسی هیجان مؤثر بوده و بازشناسی هیجان‌های چهره‌ای هم در افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا و هم در بستگان سالم آنها از افراد بهنجار جامعه ضعیف‌تر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازشناسی هیجان چهره‌ای، اختلال اسکیزوفرنیا، بستگان سالم درجه اول

عنوان انگلیسی A Comparison of Facial Emotion Recognition in Schizophrenia Patients, their Unaffected First-Degree Relatives and Normal Individuals
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Considerable attention has focused on aspects of social cognition (including emotion recognition) as potential determinants of social dysfunction in schizophrenia. Recent research endeavors have consistently indicated that schizophrenia patients are less competent in perceiving emotions compared to healthy controls. On the other hand, it has been well-documented that emotion processing in different individuals can be attributed to their genetic factors and biological relatives of schizophrenia patients are likely to have potential impairments in emotion perception. Thereupon, this study attempted to compare facial affect recognition in schizophrenia patients, their unaffected first- degree relatives and normal individuals. Method: This cross-sectional study was conducted on 78 participants. A computer-based version of the emotion recognition task, using Ekman's photo set, was used to assess their facial emotion recognition. Results: Normal individuals and schizophrenia patients had respectively the best and the worst performance on the task. Regarding sadness recognition, relatives and schizophrenia patients, were less competent than normal individuals. However, their relatives' performance on anger recognition was similar to that of normal individuals; and both groups performed better than schizophrenia patients. The performance of schizophrenia relatives fell between the patient and control groups during the recognition of neutral faces. All such these differences were statistically significance. Conclusion: Our results corroborated the previous findings suggesting that schizophrenia patients and their unaffected first-degree relatives tend to have deficits when performing facial emotion recognition tasks. Besides, the findings confirmed the notion that emotion types potentially influence the emotion recognition across schizophrenic and healthy individuals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Facial emotion recognition, Schizophrenia, First-degree relative

نویسندگان مقاله ماندانا همایونی میمندی | Mandana Homayouni Meymandi
MSc, Department of Clinical Psychology, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz,Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز

حبیب هادیان فرد | Habib Hadianfard
Associate Professor, Department of Clinical Psychology, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz,Iran.
دانشیار، دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-333&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات