، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۲۲-۳۲

عنوان فارسی تأثیر برنامه‌های توان‌بخشی‌شناختی رایانه‌ای برجبران نقایص شناختی بیماران مبتلا به آلزایمر خفیف
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی اثر بازتوانی­ شناختی مبتنی بر رایانه­ بر نقایص شناختی سالمندان مبتلا به آلزایمر بود. روش: در این مطالعه­ که با طرح پیش­آزمون­- پس­آزمون و گروه کنترل اجرا شد، 16 سالمند مبتلا به آلزایمر ساکن خانه­ی سالمندان کرمان با داشتن ملاک­ های ورود به مطالعه با روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. شرکت‌کنندگان پرسش­نامه­ ی معاینه­ ی مختصر وضعیت روانی و آزمون­های حافظه­ ی وکسلر، برج‌لندن، برو- نرو و بندر­گشتالت را تکمیل کردند. برنامه­ی بازتوانی ­شناختی با استفاده از نرم­ افزار آموزش مغز و اعصاب ­Neurotraining، در 24 جلسه­ ی یک ساعته، طی هشت هفته و دو تا سه بار در هفته اجرا و نتایج پس از دو ماه پیگیری شد. داده­ ها با مدل تحلیل واریانس چندمتغیره اندازه­ گیری ­های مکرر تحلیل شدند. یافته ­ها: یافته ­ها حاکی از آن بود که گروه آزمایش پس از دریافت مداخله­ ی بازتوانی­ شناختی رایانه ­ای، درمقایسه با گروه کنترل، براساس نمرات معاینه­ی وضعیت روانی ( 0/94=2η)، به طور معنادار آسیب مغزی کمتر؛ براساس نمرات برج­لندن (0/68 =2η)، عملکردهای اجرایی کارآمدتر؛ براساس نمرات برو- نرو (0/93 =2η)، عملکرد توجه کارآمدتر؛ براساس نمرات حافظه­ ی وکسلر (0/89 =2η)، عملکرد حافظه­ی کارآمدتر؛ وبرپایه­ ی نمرات بندر­ گشتالت (0/88 =2η)، آسیب مغزی کمتر نشان داده است. یافته ­ها همچنین نشان دادند که اثر مداخله بر همه­ ی متغیرها در مرحله­ ی پیگیری ثبات داشتند. نتیجه ­گیری: نتایج مطالعه، تأثیر مداخله­ی بازتوانی­ شناختی رایانه ­ای را بر بهبود عملکرد شناختی سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف نشان داد؛ لذا توصیه می­ شود این مداخله در مراکز درمانی و نگهداری سالمندان به کار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آلزایمر، نقایص شناختی، توان­بخشی شناختی

عنوان انگلیسی The Impact of Computer-Based Cognitive Rehabilitation Program on Alzheimer's Patients with Mild Cognitive Deficits
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study aimed to evaluate the effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation on cognitive deficits in elderly patients with Alzheimer's disease. Methods: This controlled study followed a pretest/post-test paradigm. Sixteen elderly nursing-home residents with Alzheimer's disease in Kerman were included based on the defined criteria. Subjects were assigned to two groups i.e. experimental and control. Participants were submitted to brief mental state questionnaire, physical examination, Wechsler Memory Test, Tower of London, Go-No Go and Bender Gestalt Tests. The cognitive rehabilitation program using neuro-training for 24 sessions over 8 weeks, 2-3 times a week and 1-hour per session was performed. Same set of results were obtained in an 8-week follow-up. Data were analyzed using repeated-measures multivariate analysis of variance. Results: According to our results, the experimental group who received computer-based cognitive rehabilitation intervention was found to have significantly less impairment as compared to the control group in terms of scores in mental state examination (η2 = -0.94), Tower of London task (η2 = -0.68), Go- No Go task (η2 = -0.93), memory performance in Wechsler memory test (η2 = -0.89) and Bender-Gestalt test (η2 = -0.88). Results also showed that the intervention effects on all variables remained consistent upon follow-up. Conclusion: Our findings confirmed the influence of computer-based cognitive rehabilitation intervention to improve cognitive function in elderly patients with mild Alzheimer's disease. Such interventions are therefore recommended in the applied neuro-cognitive rehabilitation setting
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Alzheimer&apos,s disease, Cognitive deficits, Cognitive rehabilitation interventions

نویسندگان مقاله زینب محمودی‌خورندی | Zeinab Mahmoudi khurandy
MS Candidate of General Psychology, Semnan University,Semnan,Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان

سیاوش طالع‌پسند | Siavash Talepasand
Associate Professor, Department of Educational Sciences, Semnan University ,Semnan,Iran.
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان اسحق رحیمیان‌بوگر

اسحق رحیمیان‌بوگر | Isaac Rahimian bogar
Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Semnan University ,Semnan,Iran.
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-334&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات