، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۶۳-۷۰

عنوان فارسی مقایسه‌ی کارکردهای اجرایی کودکان پرورشگاهی با کودکان عادی
چکیده فارسی مقاله هدف: در این پژوهش، کارکردهای اجرایی کودکان پرورشگاهی و کودکان دارای شرایط عادی بررسی و مقایسه شدند. روش: در سال 1390، در پژوهش پس رویدادیِ پیشِ رو، 90 کودک پرورشگاهی شهر گرگان و 90 کودک عادی در سه گروه سنی پنج تا هفت، نُه تا 11 و 13-15 ساله بررسی شدند. از بین کودکان پرورشگاهی، از هر گروه سنی،30 کودک با روش نمونه‌گیری در دسترس و کودکان عادی نیز در مرحله ی اول با روش نمونه‌گیری خوشه ای و سپس نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای به دست آوردن داده‌ها از پرسش نامه ی عصبی- روان‌شناختی و شخصیتی کولیج (2002) استفاده شد. داده‌ها با آزمون t مستقل، آنواو آزمون تعقیبی شفه تحلیل شدند. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که کارکردهای اجرایی کودکان پرورشگاهی در تمام دوره‌های سنی با کودکان عادی تفاوت معنادار دارد. نتیجه‌گیری: دلیل ضعف کارکردهای اجرایی در کودکان پرورشگاهی می‌تواند ناشی از محرومیت‌های محیطی، موقعیت‌های اقتصادی-اجتماعی و فقدان والدین باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرورشگاه، کارکردهای اجرایی، محرومیت محیطی

عنوان انگلیسی The Comparison of Executive Functions in Children Residing in Orphanage and Those in Normal Conditions
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: This study compared the executive functions in children residing in orphanage and normal conditions. Methods: This Ex-Post Facto study enrolled 90 children from orphanage and 90 normal children in three age groups (7-5, 11-9, 15-13 years old) from the city of Gorgan in 2011. In each age group, 30 orphanage children were recruited through convenient sampling method and for the selection normal children; the first stage used cluster sampling followed by random sampling methods. Coolidge (2002) neuropsychological and personality tests were administered across subjects. Data were analyzed using t-test, ANOVA and Scheffe tests. Results: Data analysis revealed some significant differences in executive functions between orphanage and normal children of all age groups. Conclusion: Our findings have suggested that poor executive functions in children residing in orphanages could possibly be due to the environmental isolation, economic variables and the lack of rich social interactions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Orphanage, Executive functions, Environmental isolation.

نویسندگان مقاله مصطفی تازیکی | Mostafa Taziki
MA in Psychology and education of exceptional children, Department of Psychology and education of exceptional children, College of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University,Tehran,Iran.
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

حمید علیزاده | Hamid Alizadeh
Professor, Department of Psychology and education of exceptional children, College of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University,Tehran,Iran.
استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

الهام حکیمی راد | Elham Hakimirad
Assistant Professor, Department of Psychology, College of Psychology and Education, Shahid Beheshti University,Tehran,Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی

نورعلی فرخی |
دانشیار، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

علیرضا مقدس | Alireza Moghaddas
Assistant Professor, College of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University,Tehran,Iran.
استادیار، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-354&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات