|
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۶۳-۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسهی کارکردهای اجرایی کودکان پرورشگاهی با کودکان عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: در این پژوهش، کارکردهای اجرایی کودکان پرورشگاهی و کودکان دارای شرایط عادی بررسی و مقایسه شدند. روش: در سال 1390، در پژوهش پس رویدادیِ پیشِ رو، 90 کودک پرورشگاهی شهر گرگان و 90 کودک عادی در سه گروه سنی پنج تا هفت، نُه تا 11 و 13-15 ساله بررسی شدند. از بین کودکان پرورشگاهی، از هر گروه سنی،30 کودک با روش نمونهگیری در دسترس و کودکان عادی نیز در مرحله ی اول با روش نمونهگیری خوشه ای و سپس نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای به دست آوردن دادهها از پرسش نامه ی عصبی- روانشناختی و شخصیتی کولیج (2002) استفاده شد. دادهها با آزمون t مستقل، آنواو آزمون تعقیبی شفه تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که کارکردهای اجرایی کودکان پرورشگاهی در تمام دورههای سنی با کودکان عادی تفاوت معنادار دارد. نتیجهگیری: دلیل ضعف کارکردهای اجرایی در کودکان پرورشگاهی میتواند ناشی از محرومیتهای محیطی، موقعیتهای اقتصادی-اجتماعی و فقدان والدین باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پرورشگاه، کارکردهای اجرایی، محرومیت محیطی |
|
عنوان انگلیسی |
The Comparison of Executive Functions in Children Residing in Orphanage and Those in Normal Conditions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This study compared the executive functions in children residing in orphanage and normal conditions. Methods: This Ex-Post Facto study enrolled 90 children from orphanage and 90 normal children in three age groups (7-5, 11-9, 15-13 years old) from the city of Gorgan in 2011. In each age group, 30 orphanage children were recruited through convenient sampling method and for the selection normal children; the first stage used cluster sampling followed by random sampling methods. Coolidge (2002) neuropsychological and personality tests were administered across subjects. Data were analyzed using t-test, ANOVA and Scheffe tests. Results: Data analysis revealed some significant differences in executive functions between orphanage and normal children of all age groups. Conclusion: Our findings have suggested that poor executive functions in children residing in orphanages could possibly be due to the environmental isolation, economic variables and the lack of rich social interactions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Orphanage, Executive functions, Environmental isolation. |
|
نویسندگان مقاله |
مصطفی تازیکی | Mostafa Taziki MA in Psychology and education of exceptional children, Department of Psychology and education of exceptional children, College of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University,Tehran,Iran. کارشناس ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
حمید علیزاده | Hamid Alizadeh Professor, Department of Psychology and education of exceptional children, College of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University,Tehran,Iran. استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
الهام حکیمی راد | Elham Hakimirad Assistant Professor, Department of Psychology, College of Psychology and Education, Shahid Beheshti University,Tehran,Iran. استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
نورعلی فرخی | دانشیار، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
علیرضا مقدس | Alireza Moghaddas Assistant Professor, College of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University,Tehran,Iran. استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-354&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|