|
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۷۹-۸۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطهی ذهنآگاهی و راهبردهای فراشناخت با سبکهای یادگیری دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی ذهن آگاهی و راهبردهای فراشناختی با سبک های یادگیری دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز است. روش: پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است که برای انجام آن،280 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار این تحقیق، پرسش نامه هایی فراشناخت الشوت-موهر (2004)، ذهن آگاهی تورنتو (2006) و پرسش نامه ی سبک های یادگیری کلب (1985) بود. ضریب پایایی پرسش نامه ها به ترتیب 0/97 0/85 و 0/98 به دست آمد. روش های آماری مورد استفاده شامل آمار توصیفی (میانگین، درصد فراوانی، روش همبستگی پیرسون) و آمار استنباطی (رگرسیون لوجستیک) بود. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که رابطه ی ذهن آگاهی با سبک یادگیری همگرا معکوس و با سبک یادگیری واگرا مثبت است. همچنین رابطه ی راهبردهای فراشناختی با سبک واگرا مثبت و با سبک انطباقی هم مثبت و هم معکوس است و با سبک یادگیری جذب کننده نیز رابطهی منفی دارد. نتیجه گیری: بنابراین افرادی که ذهن آگاهی و فراشناخت زیادی دارند، بیشتر از سبک یادگیری واگرا استفاده میکنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ذهن آ گاهی، راهبردهای فراشناختی، سبک های یادگیری |
|
عنوان انگلیسی |
The Association of Mindfulness and Metacognitive Strategies with Learning Styles among University Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The present research aimed to evaluate the possible association of mindfulness and metacognitive strategies with learning styles among basic science students at Shiraz University. Method: This correlation study followed a descriptive method whereby 280 students were enrolled through convenient sampling. Toronto Mindfulness Scale, Kolb learning style questionnaire and the metacognition scale were employed as study tools. The validity of our applied questioners was 0.97, 0.85 and 0.98, respectively. Data were analyzed thorough descriptive method and logistic regression. Results: Our findings demonstrated an inverse and meaningful relation between convergent learning style and mindfulness as well as a direct relation between divergent learning style and mindfulness. Likewise, there was a direct and meaningful relation between metacognitive strategies and student's divergent style and an inverse relation between metacognition and students' accommodate learning style, also with the students' assimilated learning style. Conclusion: Individuals who possess higher mindfulness and metacognitive capacity appeared to more subject to divergent learning style. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Metacognitive strategy, Mindfulness, Learning style |
|
نویسندگان مقاله |
فریده حمیدی | Farideh Hamidi Associate Professor of Psychology, Education Department, Shahid Rajaee Teacher Training University ,Iran. دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سارا حیدری زاده شیرازی | Sara Heydari Zadeh Shirazi MA in Educational Psychology, Education Department, Shahid Rajaee Teacher Training University,Iran. کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-357&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|