، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۲-۱۹

عنوان فارسی بازنمایی ذهنی اعداد در افراد ایرانی
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی بازنمایی ذهنی اعداد حاکی از ارتباط میان کمیت و فضاست ؛ به طوری که در افراد اروپایی اعداد بزرگ با سمت راست و اعداد کوچک با سمت چپ ارتباط دارند. با توجه به اهمیت درک ماهیت پردازش اعداد در پرورش یا توان بخشی مشکلات حساب در افراد، هدف این مطالعه بررسی بازنمایی ذهنی اعداد فارسی در دانشجویان ایرانی است. روش: در این مطالعه از30 دانشجو خواسته شد در یک تکلیف کامپیوتری، زوج یا فرد بودن اعداد را تعیین کنند. هر آزمایه با ظهور یک ستاره در مرکز صفحه آغاز و پس از آن یکی از اعداد صفر (0) تا ُنه (9) به جای ستاره ظاهر شد. در بلوک اول فرد به محض مشاهده ی عدد باید با دست راست زوج بودن و با دست چپ فرد بودن آن را تعیین می کرد ( برعکس در بلوک دوم). یافته‌ها: سرعت واکنش افراد راست دست از چپ دست ها بود (P=0/002 , f=12/16). اعداد زوج هم با سرعت بیشتری پردازش شدند (P=0/001 , f=24/10). اعداد 0، 1 و 9 کندتر و عدد 8 نیز به طور معنادار سریع تر از سایر اعداد پردازش شد (0/05P<). تعامل بین سمت پاسخ × زوج - فرد معنادار (0/048p=، 4/6F=) بود. این تفاوت تنها برای دست راست معنادار بود (0/01P<). تعامل زوج – فرد × بزرگی معنادار (0/001p=، 8/23f=) بود. این معناداری ناشی از تفاوت معنا دار دو عدد هشت و نُه بود (0/01P<). تعامل سمت پاسخ × بزرگی معنادار بود (0/001p=، 8/32=F). نتیجه گیری: سرعت پاسخ دهی به تکلیف ارایه شده با دست راست بیشتر از دست چپ (حدود 18 هزارم ثانیه) و اثر بزرگی اعداد بر سرعت پاسخ هی فقط برای اعداد 0 و 1 با بقیه ی اعداد معنادار بود. به عبارت دیگر، در تکلیف تعیین زوج - فرد بودن اعداد، تاثیر بزرگی بر نحوه ی پاسخ دهی خودکار نیست. اثر فردیت و MARC در این مطالعه مشاهده شد. وجود پدیده ی SNARC را در زبان فارسی تایید نمی شد. کوتاه اینکه ، بازنمایی اعداد در فارسی زبان ها با سایر زبان‌های این مطالعه (به غیر از زبان عبری) تفاوت دارد. یافته های این مطالعه می تواند تاثیر خط به عنوان یک عامل فرهنگی بر بازنمایی اعداد را مورد توجه قرار دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ریاضی، اعداد، بازنمایی ذهنی، زوج-فرد

عنوان انگلیسی Mental Representation of Numbers among Iranian Subjects
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The relationship between quantity and space has indicated in many studies. In European people bigger numbers are associated with right and small numbers with left side Understanding the nature of number processing in is important for developing math curriculums and rehabilitation of dyscalculia. This study is aimed to better understand the number representation in Iranian university students. Methods: Thirty students participated in this study. They were asked to complete a two block computerized parity task. Each trial was started with a cross in center of screen. Then the cross was replaced by one of the numbers of 0 to 9. In first block they pressed left Shift bottom for even numbers and right for odd numbers. The second block was reverse. The order of blocks was counterbalanced alternatively for all participants. Results: Analysis of variance showed higher reaction time for right hand (F=12.16, p=0.002). Also even numbers were processed faster than odds (F=24.10, p=0.001). Magnitude analysis showed slower processing for numbers 0, 1, 9 and faster processing for 8 (p & LT; 0.05). Interaction of parity × response side was significant (F=6.48, p=0.001). Post hoc analysis showed significant different between 8 and 9 (p & LT; 0.001) but not between other numbers (p & GT; 0.05). Interaction of magnitude × response side was significant (F=8.32, p=0.001). Conclusion: Results showed faster response in parity task (about 18ms). Influence of magnitude of numbers on response time was significant only between 0 and 1 and other numbers. This means that magnitude has no automatic effect on response time in parity task. Oddity and MARC effects also were seen. This study did not support the SNARC effect in Iranian people. In summary it is concluded that mental representation of numbers in Iranian people is similar to Hebrew and different from other studied languages. Findings of this study could verify the effect of writing direction on number representation as a cultural product
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mathematics, Numbers, Mental representation, Parity

نویسندگان مقاله حسن صبوری | Hasan Sabouri Moghaddam
Assistant Professor of Cognitive Neuroscience, Faculty of Educational sciences and Psychology, University of Tabriz,Tabriz,Iran.
مقدم استادیار علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز

محمد علی نظری | Mohammadali Nazari
Associate Professor of Cognitive Neuroscience, Faculty of Educational sciences and Psychology, University of Tabriz,Tabriz,Iran.
دانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز

حمید پورشریفی | Hamid Poursharifi
Associate Professor of Health Psychology, Faculty of Educational sciences and Psychology, University of Tabriz,Tabriz,Iran.
دانشیار روانشناسی سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز

منصور بیرامی |
Professor of Educational Psychology, Faculty of Educational sciences and Psychology, University of Tabriz
استادروانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز

علی جهان | Ali Jahan
PhD student of Cognitive Neuroscience, Faculty of Educational sciences and Psychology, University of Tabriz
دانشجوی دکترای علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-359&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات