|
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۳۰-۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت، بر تنظیم هیجانی و هیجان تحصیلی ریاضی دانش آموزان دوره متوسطه دوم |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت، بر تنظیم هیجانی و هیجان تحصیلی ریاضی در دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 بودند که از میان آنها 30 دانش آموز به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند (15 دانش آموز در گروه آزمایش و 15 دانش آموز در گروه کنترل). مداخلات مربوط به آموزش مبتنی بر فراشناخت به مدت 10 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای طی دو جلسه در هفته بر روی دانش آموزان گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده، پرسش نامه های تنظیم هیجانی (گروس و جان،2003) و هیجانات پیشرفت – ریاضیات (پکرون، گاتز و فرتزل،2005) بود. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار بین گروه ها بود. نتایج آزمون تک متغیره نیز حاکی از وجود تفاوت معنادار در هر دو متغیر بود. نتیجهگیری: راهبردهایی که فراشناخت در اختیار افراد قرار میدهد، دانشی است نظارتی، برنامه ریزی و کنترلی. لذا این راهبردهای فراشناخت سبب می گردد تا هیجان فراخوانده شده بر اثر محرکات محیطی تحت نظر این فرایندها و ابعاد قرار گرفته و این هیجانات به هنگام تظاهر بیرونی، شکل مدیریت شده و سازماندهی شده تری را به خود گیرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فراشناخت، تنطیم هیجانی، هیجان تحصیلی، ریاضی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Meta-Cognitive Training on Emotional Regulation and Academic Emotion in Mathematics among Second-Grade High School Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The purpose of the present study was to examine the effectiveness of meta-cognition based education on emotional regulation and mathematical and educational emotion among junior high school students in Tehran. Methods: The statistical population comprised all high school students in Tehran in the academic year of 2013 among whom 30 students were selected through multi-step clustered random sampling method. Participants were assigned to either test or control groups following the pretest-post test experimental design (15 students were assigned to test group and 15 to the control group). The test group received interventions related to meta-cognition based education for 10 sessions of 45 minutes in a two-week period of time. The applied tools were emotional regulation questionnaires and progress-math emotions. The obtained data were analyzed using the multi-variable covariance analysis (MANCOVA). Results: Findings demonstrated a significant difference between groups. Similarly, results from the single variable research showed a meaningful difference between the two variables. Conclusion: The strategies emerged from meta-cognitive trainings largely focus on knowledge of observing, planning and controlling. As such, meta-cognitive strategies would be expected to assist a more favorable observation on evoked emotions within a defined context and lead to their appropriate organization and management |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Meta-cognition, Emotional regulation, Educational emotion, Mathematics |
|
نویسندگان مقاله |
لاله شهیدی | Lale Shahidi PhD Student of Psychology, Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran. دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان
غلامرضا منشئی | Gholam Reza Manshaee Assistant Professor, Department and Education, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran. استادیار گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-361&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|