|
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۵۴-۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مفهوم خرد بر پایهی دو رویکرد نظری متفاوت: یک همبستگی بنیادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر، کشف متغیر زیربنایی دو مجموعه مولفه ی خرد با استفاده از دو رویکرد مبتنی بر نظام دانش و ویژگی-های شخصیتی است. روش: در این پژوهش، یک نمونه شامل 155 شهروند تهرانی 18 سال به بالا (59 زن و 96 مرد) با روش چندمرحلهای انتخاب و دو مقیاس خودسنجی خرد با مولفههای تجارب بحرانی، تنظیم هیجان، مرور/تامل، شوخ طبعی، گشودگی و نیز عملکرد مرتبط با خرد را با مولفههای دانش واقعی غنی، دانش راهکاری، بافت گرایی، نسبی گرایی ارزش ها و عدم قطعیت تکمیل کردند. دادهها با روش همبستگی بنیادی تحلیل شد. یافته ها: تحلیل وجود یک متغیر زیربنایی بین دو رویکرد را با 19 درصد واریانس مشترک نشان داد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش موید برخی شباهت ها و تفاوت های دو رویکرد به مفهوم سازی خرد بود که بر اساس وزنی که محققان به وجوه مختلف آن داده اند، مورد بحث و تفسیر قرار گرفت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خرد، نظام دانش، شخصیت، ساختار عاملی، همبستگی بنیادی |
|
عنوان انگلیسی |
The Concepts of Wisdom Based on Two Different Theoretical Approaches: A Canonical Correlation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The current study investigated the underlying relationship between the concepts of wisdom in two different theoretical approaches. Method: Data were obtained from a sample of 155 Tehran citizens over the age of 18 who were randomly selected trough the multi-stage cluster sampling method. The study used two scales including the Self-Assessed Wisdom Scale (comprising critical experience, emotion regulation, reminiscence and reflectiveness, openness, humor) and Wisdom-Related Performance (comprising factual knowledge, procedural knowledge, life span contextualism, relativism of values and recognition and management of uncertainty). Results: Obtained data were analyzed using the canonical correlation demonstrating little variance between the two sets of variables of wisdom. Conclusion: Current findings indicated some similarities and differences between the two approaches to the concept of wisdom. However, part of such differences in approaches to wisdom appear to originate from the weigh given to each aspect of the concept by theorists and researchers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Wisdom, Concept, Knowledge system, Personality, Canonical correlation |
|
نویسندگان مقاله |
فرشته چراغی | Fereshteh Cheraghi PhD of Educational Psychology, Kharazmi University,Tehran,Iran. دکتری روانشناسی تربیتی
پروین کدیور | Parvin Kadivar Parvin Kadivar Professor of Educational Psychology, Kharazmi University استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی
علی عسگری | Ali Asgari Assistant Professor of Education Psychology, University of Social Welfare Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Science,Tehran,Iran. استادیار روانشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی
ولی الله فرزاد | Valliolah Farzad Assistant Professor of Psychology, Kharazmi University,Tehran,Iran. استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-379&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|