|
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۲-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر برنامهی مدیریت استرس مبتنی بر سبک زندگی، بر اصلاح طرحوارههای شناختی و افزایش حس انسجام دانشجویان پراسترس |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: در این تحقیق، اثر برنامهی مدیریت استرس مبتنی بر سبک زندگی بر کاهش استرس، اصلاح طرحوارههای شناختی و افزایش حس انسجام دانشجویان پراسترس دانشگاه پیام نور تهران بررسی شد. روش: بدین منظور 26 نفر از دانشجویان پراسترس دختر با میانگین سنی 32 و انحراف استاندارد 9/82 انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند و سپس قبل و بعد از ارائهی برنامهی مدیریت استرس لرن (Learn)، به کلیه ی گزاره های پرسش نامه های استرس ادراک شده، طرحوارههای یانگو، حس انسجام آنتونوسکی پاسخ دادند. برای تحلیل آماری دادههای پژوهش، از شاخصهای میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد فراوانی و آزمونهای لون (Leven)، کولموگراف اسمیرنف (Kolmogrov-Smirnov) و تحلیل واریانس یکراهه و چند راهه (Anova & Manova variance analysis test) استفاده شد. یافتهها: دادهها با آزمون تحلیل واریانس یک راهه و چند راهه تحلیل شد که حاکی از معناداری تفاوت نمرات پیشآزمون و پسآزمون دو گروه در استرس ادراک شده، برخی طرحوارههای شناختی (محرومیت هیجانی، بیاعتمادی/ بدرفتاری، نقص/ شرم، شکست، ایثار و بازداری هیجانی) وحس انسجام است (0/05>p). نتیجهگیری: بدین معنا که مداخلهی مدیریت استرس به کاهش استرس، اصلاح بعضی طرح¬وارههای شناختی و نیز افزایش حس انسجام دانشجویان پراسترس منتهی شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدیریت استرس، استرس ادراکشده، طرحوارههای شناختی، حس انسجام |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Lifestyle-Based Stress Management Program on Improving Cognitive Schemas and Increasing Self-Coherence in Highly-Stressed Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This research was designed to evaluate the effect of life style-based stress management program on decreasing stress, improving cognitive schemas and increasing self-coherence in highly-stressed university students. Method: 26 highly-stressed female students with the average age of 32±9.82 years were enrolled and randomly assigned to experimental and control groups. Both before and after the stress management program (LEARN) subjects were asked to complete the perceived stress scale (PSS), young cognitive schemas and sense of coherence questionnaires. Results: Our statistical analysis comprised mean, standard deviation, frequency indexes, Leven, Kolmogrov-Smirnov and analysis of variance test with repeated measures. The ANOVA and MANOVA tests revealed a significant difference between pre-test and post-test scores of the two groups in terms of perceived stress scale, some cognitive schemas (emotional deprivation, mistrust/abuse, defectiveness/shame, failure, self-sacrifice and emotional inhibition), and sense of coherence (p< 0.05). Conclusion: The stress management intervention led to decreased stress, improvement of some cognitive schemas and increased sense of coherence in highly-stressed students |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Stress management, Perceived stress, Cognitive schemas, Sense of coherence |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا نظریمهرورانی | Zahra Nazari Mehrvarani M.A of Psychology, Payam-E- Nour University - South Tehran Branch کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور- مرکز تهران جنوب
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-310&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|