، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۲۳-۳۱

عنوان فارسی نقص بازتولید زمان در کودکان اوتیستیک و ارتباط آن با کارکردهای اجرایی
چکیده فارسی مقاله هدف: مشکلات شناختی اختلالات طیف اوتیسم، بر ابعاد مختلف پردازش اطلاعات و ادراک زمان تأثیر می‌گذارد. در این مطالعه، ادراک زمان در کودکان اوتیستیک و ارتباط آن با برخی کارکردهای اجرایی (برنامه‌ریزی و حافظه‌ ی کاری) سنجیده و ارزیابی می شود. روش: در این پژوهش، تکلیف بازتولید زمان، آزمون حافظه‌ ی کاری فضایی و آزمون ستون کمبریج، با کنترل سن، برای 14 کودک مبتلا به اوتیسم و 14 کودک بهنجار اجرا شد. یافته‌ها: نتایج تحقیق حاضر بین بازتولید زمان، حافظه ی‌کاری و برنامه‌ریزی رابطه ی معنا‌داری نشان داد. کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با گروه کنترل در هر سه تکلیف نقص نشان دادند. پس از ورود حافظه ی‌کاری و برنامه‌ریزی به عنوان متغیر همپراش، تفاوت آماری در ادراک زمان گروه ها همچنان معنا دار بود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که تأثیر اختلال اوتیسم بر ادراک زمان، حتی با کنترل اثر حافظه ی‌کاری و برنامه‌ریزی، معنا‌دار است. بنابرین، اختلال در کارکردهای اجرایی کودکان اوتیستیک نمی تواند نقص این کودکان را در ادراک زمان تبیین کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اوتیسم، برنامه‌ریزی، حافظه‌‌ی‌کاری، بازتولید زمان، ادراک زمان

عنوان انگلیسی Time Reproduction Deficit in Autistic Children and Its Relationship to Executive Functions
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Cognitive deficits in autism spectrum disorders (ASD) affect different aspects of information processing and time perception. This study examined the temporal processing and its relation with executive functions (planning and working memory) in children with ASD as compared to a normal group. Method: To this end, time reproduction task, spatial working memory (SWM) and stocking of Cambridge (SOC) tasks were performed in 14 children with ASD and 14 age-matched healthy control children. Results: Our results demonstrated a significant correlation between time reproduction and working memory and planning. Children with ASD showed deficit in all three tasks as compared to the control group. Having working memory and planning considered as covariant variables, group differences in time reproduction continued to remain significant. Conclusion: Results showed that the impact of autism disorder on time perception was significant even after controlling working memory and planning. Therefore, time perception deficit in children with ASD may not be explained by executive dysfunctions in such a disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autism, Planning, Working memory, Time reproduction, Time perception.

نویسندگان مقاله مهدی موذن | Mahdi Moazen
Department of Psychology, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه روانشناسی

محمد علی نظری | Mohammad Ali Nazari
Associate Professor, Department of Psychology, Cognitive Neuroscience Laboratory, University of Tabriz,Tabriz,Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز

فرشته یاقوبی | Fereshteh Yaghooti
Department of Psychology, University of Tabriz,Tabriz,Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز

طیبه میرزاخانلو | Tayebeh Mirzakhanloo
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Islamic Azad University, Central Tehran branch,Tabriz,Iran.
کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز

مجتبی سلطانلو | Mojtaba Soltanlou
Department of Psychology, University of Tabriz,Tabriz,Iran.
دانشجوی دکتری علوم اعصاب، دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-312&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات