|
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۵۶-۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر یک دوره برنامهی تمرینی یوگا بر کارکردهای شناختی- حرکتی کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیشفعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این تحقیق، بررسی تأثیر یک دوره برنامه ی تمرینی یوگا بر کارکردهای شناختی- حرکتی کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی است. روش: جامعهی آماری، کلیه مراجعان پسر و دختر شش تا 10 ساله بودند که در شش ماههی دوم سال 1391، با تشخیص اولیهی اختلال نقص توجه- بیشفعالی به مرکز درمانگاهی مشاوره و روانشناختی شناخت شهر اصفهان معرفی شده بودند. نمونهی آماری شامل 26 کودک (20 پسر و 6 دختر) دارای اختلال نقص توجه- بیشفعالی (نوع ترکیبی) با میانگین سنی 1/18±7/23 بود که به صورت دردسترس و هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. تحقیق از نوع نیمهتجربی و طرح تحقیق پیش آزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. چهار ماه بعد از پسآزمون نیز آزمون پیگیری گرفته شد. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامه ی کانرز (فرم کوتاه والد و معلم) برای تشخیص اختلال نقص توجه- بیشفعالی، آزمون هوش تجدید نظرشدهی وکسلر برای تعیین ضریب هوشی و دستگاه سنجش کارکردهای شناختی- حرکتی بود. پس از جمعآوری دادههای خام، از روش آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس بینگروهی با اندازههای مکرر (0/05=α) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که یک دوره برنامهی تمرینی یوگا بر بهبود کارکردهای شناختی- حرکتی (توجه انتخابی و آمادهسازی حرکتی) مؤثر بوده است. نتیجه گیری: نتیجه اینکه از تمرین های یوگا می توان برای بهبود نشانه های شناختی - حرکتی در مدارس و مراکز درمانی استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال نقص توجه بیش فعالی، یوگا، کارکردهای شناختی- حرکتی، توجه انتخابی، آماده سازی حرکتی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Yoga Training On Cognitive-Motor Functions in Children with Attention Deficit - Hyperactivity Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The purpose of the present study was to investigate the effect of yoga training on cognitive-motor functions in children with attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD). Method: A quasi-experimental study was conducted on 26 children with ADHD (20 males and 6 females) aged between 6 and 10 year who referred to the Counseling and Psychological Clinical Shenakht Center of Esfahan in the second half of year 2012. The participants were selected through convenience sampling and were randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received a 12-week yoga training; however, the control group performed their daily activities. Both groups participated in a pre-test and post-test; the experimental group participated in an additional follow-up test four month after the post-test. Conner's Questionnaire (short form of parents and teacher), Wechsler Revised Intelligence Test, and an apparatus were used to collect the data on possible diagnosis, children's IQ, and cognitive-motor functions, respectively. An independent t-test and between groups ANOVA with repeated measure (α< 0.05) were used to analyze the data. Results: There was a significant difference between the experimental and control groups in pre-test and post-test (p< 0.05) in terms of cognitive-motor functions. Conclusion: A 12-weeks of yoga training appears to leave a significant effect on cognitive functions (selective attention and reaction time). Therefore, yoga may be suggested as an appropriate training method to help improving cognitive functions in individuals with ADHD. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Attention deficit hyperactivity disorder, Cognitive-motor functions, Reaction time, Selective attention, Yoga training |
|
نویسندگان مقاله |
میثم بیک | Meysam Beik M.A, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan,Isfahan,Iran. کارشناس ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
مریم نزاکت الحسینی | Maryam Nezakatalhoseini استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
احمد عابدی | Ahmad Abedi PhD, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan ,Isfahan,Iran. استادیار، گروه کودکا ن خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
رخساره بادامی | Rokhsareh Badami استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (واحد خوراسگان)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-329&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|