|
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۷۰-۷۷
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر عینیّت بر درک معنایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: بررسی دوبارۀ تأثیرات عینیّت با استفاده از درک معنایی تکواژهای. در همین راستا، تفاوت درک اسامی در دو حیطۀ مفاهیم عینی و انتزاعی با استفاده از آزمونهای درک واژه بررسی شد. روش: 58 دانشآموز دختر راستدست تکزبانه (شش ساله) بهطور تصادفی انتخاب و در دو آزمون درک زبانی موازی (جفت کردن تصویر- کلمه و تعریف- کلمه) شرکت داده شدند. شرکتکنندگان برای24 کلمۀ هدف (12 کلمۀ عینی، 12 کلمۀ انتزاعی) میبایست از میان سه گزینه یک گزینه را انتخاب میکردند. یافتهها: با توجه به نتایج، عملکرد شرکتکنندگان در اسامی عینی بهتر از اسامی انتزاعی بود و در آزمونهای جفت کردن تصویر- کلمه نمرۀ بیشتری گرفتند؛ به طوری که همبستگی پیرسون بین آزمون جفت کردن تصویر- کلمه و تعریف- کلمۀ عینی ( 0/01>P,r=0/444) به جهت آماری معنادار و بین آزمون جفت کردن تصویر- کلمه و تعریف- کلمۀ انتزاعی ( r=0/134, P<0/01) معنادار نبود؛ با این توضیح که در آمار توصیفی، نتایج آزمون تصویری با اختلاف میانگین2/04 بیشتر از آزمونهای تعریفی بود. نتیجهگیری: تأثیرات عینیّت در این پژوهش تأیید شد و موافق با دیدگاه رشد شناختی، هرچند تصویر به درک بهتر اسامی کمک میکند، ولی درک کلمات انتزاعی از درک اسامی عینی دشوارتر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اثر عینیّت، انتزاعی، پردازش، درک، زبانشناسی شناختی، کدگذاری دوگانه، کودکان شش سالۀتک زبانه، عینی |
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Concreteness on Semantic Comprehension |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Reassessing the effects of concreteness through comprehension of single words is the main purpose in the current study. Toward this objective, word comprehension tests, and comprehension of nouns from concrete and abstract concept perspectives were examined. Method: 58 right-handed monolingual 6-year old female school students were randomly selected to enroll in two parallel language comprehension tests (picture-word/definition-word matching). Subjects were asked to select an item out of three for 24 (12 concrete and 12 abstract) target nouns. Results: According to the results, participants performed more effectively on the concrete compared to abstract nouns. They obtained more correct responses on picture-word (PW) format of the tasks. The Pearson correlation between concrete PW/Def. W matching (r= 0.444, p < 0.01) was statistically significant while the correlation between abstract PW/Def. W matching (r = 0.134, p < 0.01) was not statistically significant showing 2.04 higher mean for PW matching version of the test compared to Def. W matching test. Conclusion: This study has corroborated the effects of concreteness on semantic comprehension consistent with the cognitive growth. Although visual processing yielded a positive effect on comprehension of concrete and abstract nouns while abstract nouns are generally more difficult to grasp. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Abstract, Cognitive linguistics, Comprehension, Concrete, Concreteness effects, Dual coding, Word processing |
|
نویسندگان مقاله |
پریناز دادرس | Parinaz Dadras Faculty of Letters and Humanities, University of Tehran,Tehran,Iran. کارشناس ارشد زبانشناسی همگانی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران
غلامحسین کریمی دوستان | Gholamhosein Karimi-Doostan Faculty of Letters and Humanities, Professor of Linguistics, University of Tehran,Tehran,Iran. استاد زبانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران
حیات عامری | Hayat Ameri Persian Language & Literature Research Center, Associate Professor, Tarbiat-Modares University,Tehran,Iran. دانشیار زبانشناسی، مرکز مطالعات ادبیات و زبان فارسی، دانشگاه تربیت مدرس
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-306&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|