|
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۱۲-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر درماندگیآموختهشده بر سوگیری حافظۀ آشکار افراد خبره و مبتدی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: براساس نظریۀ باور و فرضیۀ خلق همخوان، افراد اطلاعات هیجانی خوشایند و ناخوشایند را به صورت انتخابی پردازش میکنند. درماندگی آموختهشده باعث ایجاد خلق منفی میشود. افراد خاصی از جمله افراد خبره بیشتر در معرض درماندگی قرار میگیرند. هدف اصلی این مطالعه، مقایسۀ اثر درماندگی آموختهشده بر بازشناسی محرکهای ناخوشایند در اشخاص خبره و مبتدی است. روش: در این مطالعه، 90 آزمودنی شامل 45 فرد خبره (23 مرد و 22 زن) و 45 فرد مبتدی (24 مرد و 21 زن) شرکت کردند. آزمودنیهای هر دو گروه خبره و مبتدی به طور تصادفی در یکی از سه گروه زیر قرار گرفتند: 1- آزمایش (15نفر) 2- کنترل (15نفر) 3- انتظار (15نفر). ابتدا شرکتکنندگان نسخۀ فارسی مقیاس سیستمهای بازداری/ فعال-سازی رفتار (BIS/BAS) وایت و کارور، آزمون خودارزیابی تصاویر آدمک(SAM) و پرسشنامۀ سبک اسنادی(ASQ) را کامل کردند. برای همۀ آزمودنیها، کلمات هیجانی برای به خاطر سپردن و سپس به شرکتکنندگان گروه آزمایش و کنترل مسایلی ارائه شد. گروه آزمایش برای عملکردش بازخورد منفی غیرمرتبط با پاسخ دریافت کرد؛ گروه کنترل هیچ بازخوردی نگرفت و گروه انتظار به هیچ مسألهای پاسخ نداد. زمان واکنش (RT)، سوگیری پاسخ(ß) و حساسیت پاسخ(d') ، برای بازشناسی کلمات دارای بار هیجانی با استفاده از نظریۀ تشخیص علامت محاسبه شد. نتیجهگیری: تفاوت سوگیری پاسخ در گروه خبرۀ درمانده نسبت به گروههای دیگر مطالعه معنادار بود اما تفاوت زمان واکنش گروهها معنادار نبود. نتایج نشان داد که در بازشناسی کلمات منفی، اشخاص خبرهای که در معرض درماندگی آموخته شده قرار گرفته بودند از راهبرد آسانتری استفاده کردند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
درماندگی آموختهشده، هیجان، سوگیری حافظۀ آشکار، خبره، مبتدی، نظریۀ تشخیص علامت |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Learned Helplessness on Explicit Memory Bias in Experts and Novices |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Based on mood-congruency hypothesis and Bower theory, individuals selectively process pleasant and unpleasant emotional information. Learned helplessness can lead to negative mood. Certain individuals including experts, are further exposed to learning helplessness. The main objective of the present study was to determine the effect of learned helplessness on explicit memory bias in experts and novices. Methods: Ninety subjects including 45 experts (23 male and 22 female) and 45 novices (24 male and 21 female) participated in our study. Subjects of each group were randomly assigned to one of the three groups including experimental (n=15), control (n=15) and waiting list (n=15) groups. At first, the Persian version of the Carver and White's BIS/BAS scale, self-assessment Manikin (SAM) test as well as attribution style questionnaire (ASQ), were completed by participants. For all subjects, emotional words were presented for memorization. Then subjects in experimental group and control groups were confronted to similar problems. Subjects in experimental group received a negative response-no contingent feedback for their performance. Control group did not receive any feedback and the waiting list group did nothing. Reaction time (RT), response bias (ß) and sensitivity (d') for emotional word recognition were calculated using the signal detection theory. Results: Expert individuals who were exposed to learned helplessness showed significant difference compared to the other groups in terms of response bias (ß) but no significant differences for RT. Results indicated that expert individuals who were exposed to learned helplessness used more liberal strategies upon negative word recognition. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Learned helplessness, Emotion, Explicit Memory Bias, Experts, Novices, Signal Detection Theory |
|
نویسندگان مقاله |
محمد علی نظری | Mohammad Ali Nazari Ph D. in neuroscience, University of Tabriz,Tabriz,Iran. دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
مهدی زمانی اصل | Mehdi Zamani Asl M A. in general psychology, University of Tabriz,Tabriz,Iran. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-237&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|