، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۵۳-۵۹

عنوان فارسی تأثیر استفاده از استعاره در متن بر درک مطلب و یادآوری اطلاعات در دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان
چکیده فارسی مقاله هدف: بر اساس نظریه­ های شناختی استعاره، استفاده از استعاره می­ تواند بر درک و به یادسپاری اطلاعات سازمان­دهی نشده مؤثر باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از استعاره در متن بر درک مطلب و یادآوری دانش آموزان سال سوم دبیرستانی است. روش: در این پژوهش، 40 دانش­آموز سال سوم دبیرستانی در شهرستان لاهیجان شرکت کردند. آنها به روش نمونه­ گیری خوشه­ای انتخاب شدند و در دو گروه کنترل (20 نفر) و آزمایش (20 نفر) قرار گرفتند. یک گروه متن استعاری و گروه دیگر متن تحت­ اللفظی تقریباً 500 کلمه ­ای را مطالعه کرد. بلافاصله پس از خواندن متون، دانش­ آموزان برای بررسی درک مطلب و یادآوری به دو پرسش­نامه پاسخ دادند. یافته­ ها: نتایج آزمون t برای آزمون درک مطلب نشان داد که بین نمرات درک مطلب گروه آزمایش (دانش‌آموزانی که متن استعاری را مطالعه کرده بودند) و گروه کنترل (دانش­ آموزانی که متن دارای معنای تحت­ الفظی را خوانده بودند) تفاوت معناداری وجود دارد. طبق نتایج آزمون دوم، بین نمرات یادآوری دانش­ آموزان دو گروه یاد شده تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: برای معرفی کامل­تر مفاهیم انتزاعی و درک روابط غیرعینی استفاده از ساختار استعاری مناسب تأثیرگذار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استعاره، درک مطلب، یادآوری

عنوان انگلیسی Effects of Using Text Metaphors on Comprehension and Recall among High-School Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Based on the contemporary cognitive theories, using metaphors help learners to effectively comprehend new disorganized information. The aim of this study was to investigate the effects of using metaphors on comprehension and recall among high-school students. Methods: A total of 40 high-school students participated in the study. Participants were 40 senior students from Lahijan, selected through cluster sampling. They were divided into control and experimental groups. Each group studied metaphorical or literal texts of approximately 500 words. Instantly after reading, participants took comprehension and recalling tests. Results: Data were analyzed using T-test. Results demonstrated that students who studied metaphorical text, significantly earned higher comprehension scores than those who went through a literal text. However, the results of recalling scores did not show any significant difference between the metaphorical and literal study group. Conclusion: Using appropriate metaphoric structure seems to be an effective method to introduce abstract concepts and grasp invisible relationships.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Metaphor, Comprehension, Recalling

نویسندگان مقاله میثم ربیعی پور سلیمی | Maysam Rabiei Pour Salimi
M.A in Educational Psychology, Department of psychology and education, Allameh Tabatabai University,Tehran,Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

فریبرز درتاج | Fariborz Dortaj
Associate Professor of Educational Psychology, Department of psychology and education Allameh Tabatabai University,Tehran,Iran.
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-241&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات