|
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۶۰-۶۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر تدریس حامی خودمختاری بر خلاقیت کودکان پیشدبستانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: در این پژوهش سبک تدریس حمایت کننده از خودمختاری به عنوان روشی که در چهارچوب نظریۀ خودتعیینگری تعریف شده و به سبک رفتار معلم در کلاس میپردازد، بررسی و تأثیرات آن بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی ارزیابی شده است. روش: سبک تدریس معلمان با تکمیل پرسشنامۀ مشکلات مدارس (PIS) مشخص شد. سپس 100 نفر از نوآموزان چهار مرکز پیش دبستانی مناطق یک تا سه شهر تهران به تفکیک سبک تدریس معلم، در قالب دو گروه، طی شش ماه در معرض مداخلۀ شبهآزمایشی قرار گرفتند و سپس میزان خلاقیت آنها به وسیلۀ آزمون خلاقیت در حرکت و عمل تورنس سنجیده شد. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرۀ کلی خلاقیت و به تفکیک زیرمقیاسهای اصالت و تخیل شرکتکنندگان در گروههای سبک تدریس حمایتکننده از خودمختاری بیشتر از شرکتکنندگان در گروههای سبک تدریس کنترلکننده بود، اما در زیرمقیاس سیالی دو گروه تفاوتی نشان ندادند. نتیجهگیری: با توجه به ارتباط خلاقیت و منبع کنترل درونی، یافتههای این پژوهش نشان میدهد، تدریس حمایت کننده از خودمختاری با تأمین نیاز اساسی خودمختاری کودکان زمینۀ افزایش خلاقیت را در آنان فراهم ساخته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تدریس حمایت کننده از خودمختاری، نظریۀ خود تعیین گری، خلاقیت، کودکان پیشدبستانی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Autonomy Supportive Teaching Style on Creativity in Preschoolers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: With reference to the significance of self-determination theory in education, the present study was designed to investigate the effects of autonomy-supportive teaching style on creativity in preschoolers. Autonomy- supportive teachers versus control teachers, attempt to facilitate intrinsic motivation with their acts in the classroom and beyond. Methods: The teaching style of teachers was examined using the Problems in School questionnaire (PIS). In addition, one hundred preschool students in four preschool centers in Tehran were assigned to four quasi-experimental groups over a 6 month period. Creativity was examined by Torrance Test of Creativity in Action and Movement (TCAM). Results: According to our findings, participants in autonomy-supportive teaching style groups demonstrated higher creativity compare to the control group. Conclusion: As hypothesized, the present study provided additional evidence on the effect of autonomy-supportive teaching style on educational achievements including the creativity capacity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Creativity, Autonomy-Supportive Teaching Style, Self Determination Theory, Preschoolers |
|
نویسندگان مقاله |
محمدحسین شریفیان | Mohammad Hosein Sharifian PhD student of Educational Psychology, Shahid Beheshti University,Tehran,Iran. دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شهریار شهیدی | Shahriar Shahidi Associate Professor, Shahid Beheshti University,Tehran,Iran. دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
جلیل فتحآبادی | Jalil Fathabadi Associate Professor, Shahid Beheshti University,Tehran,Iran. دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
ضحی سعیدی | Zoha Saeedi PhD Student of Health Psychology, Tehran University,Tehran,Iran. دانشجوی دکتری روان شناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-242&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|