، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر ادراک بینایی دانش آموزان ابتدایی با اختلال یادگیری ریاضی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش بررسی اثر آموزش نوروفیدبک بر ادراک دیداری دانش آموزان مدرسه ابتدایی مبتلا به اختلالات ریاضی بود. روش: این پژوهش، مطالعه­ای نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمون و گروه گواه است. تعداد 20 نفر دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بین سنین 10 تا 12 سال در آزمایش شرکت کردند. آزمودنی ها به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش (n=10)  آموزش نوروفیدبک دریافت کردند و گروه گواههیچ آموزشی دریافت نکردند. آزمودنی ها آزمون ادراک دیداری فراستیگ را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون اجرا کردند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تی وابسته و تی مستقل تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش نوروفیدبک باعث افزایش میزان توانایی ادراک دیداری و همچنین سرکوب امواج تتا در دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است، اما در افزایش موج بتا اثر معنادار نداشت. نتیجه‌گیری: در کل می­توان نتیجه گرفت که از آموزش نوروفیدبک می­توان به عنوان یک راهبرد آموزشی در درمان اختلال ریاضی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوروفیدبک، اختلال یادگیری ریاضی، ادراک دیداری، موج تتا، موج بتا

عنوان انگلیسی The Effect of Neurofeedback Instruction on Visual Perception of Primary School Students with Dyscalculia
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study was an attempt to investigate the effect of the neurofeedback training on visual perception of the primary school students with dyscalculia. Methods: The study was semi-experimentally designed using the pre-test and post-test for both experimental and control groups. Subjects were 20 students with mathematics learning disorder aging 10 to 12 years who were selected using the convenience sampling method. They were randomly assigned to two matched groups, including an experimental group who underwent neurofeedback training (n=10) and a control group (n=10) with no intervention. All subjects performed the Frostig Visual Perception Test as a pre- and post-test. Data were analyzed using the dependent and independent t-test and covariance. Results: According to our results, neurofeedback training resulted in a noticeable increase in visual perception abilities as well as theta inhibition in experimental group compared to controls. Meanwhile, the intervention did not show any significant effect on the enhancement of beta wave. Conclusion: In conclusion, neurofeedback, as a training method, may be considered as a possible therapeutic modality in mathematical learning disability disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Neurofeedback, Mathematics Learning Disorder, Visual Perception, Beta Wave, Theta Wave

نویسندگان مقاله چنگیز رحیمی | Changiz Rahimi
PhD, Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Shiraz University,Shiraz,Iran.
دانشیار بخش روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز

فرزانه بهزادی | Farzaneh Behzadi
MA in Clinical Psychology
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، بخش روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز

نوراله محمدی | Norolah Mohamadi
PhD, Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Shiraz University,Shiraz,Iran.
دانشیار بخش روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-231&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات