، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۴-۳۰

عنوان فارسی مقایسه همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی در دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی مقطع ابتدایی شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف مقایسه همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی انجام گرفت. روش: جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی در پایه های اول تا سوم ابتدایی شهر اصفهان بودند که در محدوده سنی شش تا هشت سال و یازده ماه قرار داشتند. این دانش آموزان از طریق نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. با استفاده از آزمون هوشی کتل فرم الف، دانش آموزان در دو گروه تیزهوش و عادی جای داده شدند. حجم نمونه در هر گروه 60 نفر و مجموع کل نمونه120دانش آموز بود. برای اندازه گیری زبان بیانی و دریافتی از آزمون رشد زبان (Test of Language Development)TOLD-P(3)  استفاده شد. یافته‌ها: داده های بدست آمده از روش همبستگی پیرسون نشان داد که بین زبان بیانی و دریافتی در دو گروه عادی و تیزهوش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی بود. نتیجه گیری:  با وجود بیشتر بودن ضریب همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی دانش آموزان تیزهوش نسبت به دانش آموزان عادی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. نتایج بر اساس بنیادهای نظری مورد بحث قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله همبستگی، زبان بیانی، زبان دریافتی، دانش آموزان تیزهوش، دانش آموزان عادی.

عنوان انگلیسی A Comparison of Correlation between Expressive and Receptive Language in Gifted and Normal Female Students of Elementary Schools in Isfahan City
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study was carried out to determine the correlation between expressive and receptive language in intellectually gifted and normal female elementary students. Methods: The study sample comprised all female students of grades 1 to 3 in elementary schools across the city of Isfahan. Subjects' age ranged between 6 to 8 year. The sample was selected through multiphasic sampling method from different zones in Isfahan. Using the Cattell Intelligence Test's A form, students were divided in two groups, the intelectually gifted and normal. The sample included 60 intellectually gifted and 60 normal students. Linguistic variables were measured via Testing of the Language Development (TOLD-P). Pearson correlation coefficient was employed to analyze the data.  Results: There found to be a positive correlation between the expressive and receptive language in gifted and normal female students. Conclusion: The correlation appeared to be more pronounced in intellectually gifted as compared to normal students however, statistical analysis failed to show any significant difference between the two groups. The findings have undergone critical discussions on theoretical basis
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Correlation, Expressive language, Receptive language, Gifted students, Normal students.

نویسندگان مقاله ملیحه پیروز | Malihe Pirooz
Department of Exceptional Children Pychology, Psychology& Educational Sciences Faculty, Isfahan University, Isfahan, Iran.
کارشناسی ارشد روان شناسی کودکان استثنایی، گروه روان شناسی کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

شعله امیری | Shole Amiri
Department of Clinical children psychology, Psychology& Educational Sciences Faculty, Isfahan University, Isfahan, Iran.
استادیار روان شناسی، گروه روان شناسی بالینی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-229&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات