|
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۳۱-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسۀ انعطافناپذیری شناختی و سبکهای حلمسأله در دانشجویان دارای نشخوار فکری و بدون نشخوار فکری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ انعطافناپذیری شناختی و راهبردهای حلمسأله در دانشجویان دارای نشخوار فکری و بدون نشخوار فکری اجرا شد. روش: این پژوهش از حیث هدف بنیادی و از نظر شیوۀ جمعآوری دادهها توصیفی است. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران تشکیل میدادند که بعد از انتخاب تصادفی چهار دانشگاه ، 400 دانشجو با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و مقیاسهای سبک پاسخدهی و افسردگی بک برای آنها اجرا شد. بعد از تحلیل اولیه، 60 نفر به عنوان نمونۀ هدف انتخاب و به دو گروه نشخوارکننده و غیرنشخوارکننده تقسیم شدند. در مرحلۀ بعد آزمون گنجینۀ لغات، کارتهای ویسکانسین و پرسشنامۀ سبکهای حل مسأله اجرا شد. نتایج با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان دادند که از نظر خطای درجاماندگی و شکست در حفظ مجموعهسازی افراد دارای نشخوار فکری و بدون نشخوار فکری تفاوت معناداری دارند. همچنین بین گروهها فقط در راهبرد درماندگی و مهارگری تفاوت معنادار وجود دارد و در سایر راهبردهای حل مسأله دو گروه تفاوت معناداری ندارند. نتیجهگیری: با استفاده از درمان درجاماندگی میتوان نشخوار فکری و افسردگی را کاهش داد، بنابراین درمانگران با یافتن فنونی برای افزایش انعطافپذیری شناختی و آموزش آن به بیماران میتوانند افقهای تازهای در برابر درمان افسردگی ایجاد کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلیدواژهها، انعطاف ناپذیری شناختی، نشخوار فکری، سبکهای حل مسأله |
|
عنوان انگلیسی |
Cognitive Inflixibility And Problem Solving Styles Among Ruminative And Nonruminative Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This study attempted to compare cognitive inflexibility and problem solving styles in ruminative and non-ruminative students. Methods: This fundamental study was a descriptive investigation from the date collection points of view. The sample was randomly selected from among all the universities in Tehran. 400 students were selected through available sampling. The Response Style Questionnaire and Beck Depression Inventory were the instruments used. Following the initial analysis, 60 subjects were selected and assigned to two subgroups of ruminative and non-ruminative. After 2 weeks, in the phase, the vocabulary subscale of wechsler, Wisconsin Card Sorting Test and Problem Solving Style scale were administered to both groups. Results were analyzed using the statistical analysis of covariance and multivariate analysis of variance. Results: There were significant differences between ruminators and non-ruminators in perseveration error. With the view of the attention to mean differences, ruminators had more perseveration error than non-ruminators. Findings revealed no significant differences between the male and female subjects with regard to perseveration error. Moreover, the interaction between sex and rumination had no significant effect on perseveration error. Conclusion: Rumination and depression seem to be possibly reduced following the treatment of perseveration. Introducing effective techniques to increase the cognitive flexibility and optimizing patient education may propose new perspectives in the management of depression. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive Inflexibility, Problem Solving Style, Ruminator |
|
نویسندگان مقاله |
اعظم نوفرستی | Azzam Noferesti PhD student Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences University of Shahed,Tehran,Iran. عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه خوارزمی
هادی پرهون | Hadi Parhoon PhD student Health Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences University of Kharazmi,Tehran,Iran. دانشجوی دکتری روان شناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی
خدا مراد مومنی | Khodamorad Momeni Associate Professor of Psychology, Faculty of Social Sciences and Education University of Razi,Kermanshah,Iran. دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-233&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|