، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۴۲-۵۲

عنوان فارسی ترس از ارزیابی منفی نوجوانان و توجه انتخابی آنها به کلمات تهدیدکنندۀ اجتماعی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر ترس از ارزیابی منفی بر توجه انتخابی نوجوانان است. روش: بر اساس مقیاس ترس از ارزیابی منفی و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای ، 30  نوجوان دارای ترس از ارزیابی منفی زیاد و 30 نوجوان دارای ترس از ارزیابی منفی کم انتخاب شدند و تکلیف رایانه‌ای دات-پروب کلمه‌ای را انجام دادند. یافته‌ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که نوجوانان دارای ترس از ارزیابی منفی زیاد، به کلمات تهدید کنندۀ اجتماعی اجتناب توجهی نشان می‌دهند، در حالی که نوجوانان دارای ترس از ارزیابی منفی کم هیچ‌گونه توجه انتخابی نشان ندادند. نتیجه‌گیری: ترس از ارزیابی منفی به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه‌های شناختی اضطراب اجتماعی، باعث سوگیری توجه در نوجوانان می‌شود. در این مقاله در مورد کاربردهای درمانی نتایج بحث شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترس از ارزیابی منفی، اضطراب اجتماعی، توجه انتخابی، تکلیف دات-‌پروب، نوجوانان

عنوان انگلیسی Fear of Negative Evaluation and Selective Attention to Social Threat Words in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study investigated the influence of fear of negative evaluation on selective attention in adolescents. Methods: 30 adolescents with high and 30 adolescents with low fear of negative evaluation were selected by multistage cluster sampling based on fear of negative evaluation scale, and computerized word dot-probe task. Results: Statistical analysis showed attentional avoidance to social threat words in adolescents with high fear of negative evaluation. Results further indicated no selective attention in adolescents with low fear of negative evaluation. Conclusion: Fear of negative evaluation as an important cognitive component of social anxiety, may potentially give rise to attentional bias in adolescents. The therapeutic applications of the current findings are discussed in this report.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Fear Of Negative Evaluation, Social Anxiety, Selective Attention, Dot-Probe Task, Adolescents

نویسندگان مقاله حسن شفیعی | Hassan Shafiee
PhD student of Psychology Departmen, Payame Noor University,Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی، مربی گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور

حسین زارع | Hossein Zare
PhD, Professor of Psychology Departmen, Payame Noor University,Iran.
استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور

احمد علی پور | Ahmad Alipor
PhD, Professor of Psychology Departmen, Payame Noor University ,Iran.
استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور

جواد حاتمی | Javad Hatami
PhD, Assistance professor of Psychology Department, Tehran University,Tehran,Iran.
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-235&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات