|
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۵۳-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسۀ کارکردهای اجرایی دانشآموزان دارای اختلال خواندن با دانشآموزان عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر کارکردهای اجرایی شامل سازماندهی، تصمیمگیری- برنامهریزی و بازداری را در کودکان نارساخوان و عادی مقایسه میکند. روش: در این پژوهش علی- مقایسهای از میان 70 دانشآموز دورۀ ابتدایی، بر اساس نمونهگیری تصادفی، دو گروه30 نفرۀ نارساخوان و 40 کودک عادی انتخاب و مقایسه شدند. دادهها با استفاده ازآزمونهای تشخیصی خواندن، آزمون عصبروانشناختی وشخصیتی کولیج و نیز آزمون هوشی وکسلر به دست آمد. یافتهها: دادهها با استفاده از آزمون t مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کودکان نارساخوان در کارکردهای اجرایی سازمان-دهی، تصمیمگیری- برنامهریزی وبازداری با کودکان عادی تفاوت دارند. کارکرد اجرایی دانشآموزان نارساخوان پسر در خردهمقیاسهای سازماندهی و بازداری به طور معناداری بهتر از دانشآموزان نارساخوان دختر بود، اما درکارکرد اجرایی کلی و خردهمقیاس تصمیمگیری- برنامهریزی بین دانش-آموزان نارساخوان پسر و دختر تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: کارکرد اجرایی شامل سازماندهی، بازداری و تصمیمگیری- برنامهریزی دانشآموزان نارساخوان ضعیفتر از دانشآموزان عادی است. تشخیص بموقع اِشکال در کارکردهای اجرایی و مداخلۀ صحیح در پیشگیری و درمان اختلال خواندن تأثیرگذار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کارکرد اجرایی، سازماندهی، بازداری، تصمیمگیری- برنامهریزی |
|
عنوان انگلیسی |
The Comparison of Executive Functions in Students with And Without Reading Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This study was done to compare the executive function including organization, decision making-planning and inhibition in students with and without reading disorder. Methods: 70 students including 40 with and 30 without dyslexia were selected via the random sampling method. The comparison was based on the reading tests, Wechsler intelligence scale of children and the Coolidge personality and neuropsychological inventory for children. Data were analyzed using the t-test. Results: Our data indicated that children with dyslexia had a significant difference in executive function, organization, decision making and inhibition compared to normal children. Executive function in organization and inhibition subscales in male student with dyslexia was significantly better than female students with dyslexia. There was no difference between male and female students with dyslexia in executive function, decision making and planning subscale. Conclusion: Executive function including organization, inhibition, and decision making and planning in students with dyslexia were weaker than normal subjects. Diagnosis of executive function insufficiency and planning suitable interventions accordingly can have a positive effect in prevention and treatment of reading disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Executive Function, Organization, Inhibition, Decision Making, Planning |
|
نویسندگان مقاله |
فرشته امینایی | Fereshteh Aminaee Academic Staff (M.A) Shahid Bahonar University of Kerman,Kerman,Iran. کارشناس ارشد روانشناسی، مرکز مشاوره دانشگاه شهید باهنر کرمان
سید محمدحسین موسوینسب | Seyed Mohammad Hossein Mousavi-Nasab Assistant professor of psychology, Shahid Bahonar University of Kerman.,Kerman,Iran. استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-234&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|