، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۴-۳۶

عنوان فارسی بررسی و مقایسۀ آگاهی نحوی در کودکان فارسی‌زبان طبیعی و خوانش‌پریش
چکیده فارسی مقاله هدف: یکی از زمینه‌های مورد توجه در علم میان­رشته‌ای روان‌شناسی زبان، مقایسۀ توانایی‌های زبانی کودکان طبیعی و کودکانی است که در برخی جنبه‌های زبانی مانند خواندن با دشواری مواجه ­اند. پاره‌ای از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کودکان خوانش‌پریش علاوه بر نقص در پردازش واج‌شناختی در آزمون‌های نحوی، به‌ویژه ساختارهای پیچیدۀ نحوی، ضعیف‌تر از کودکان طبیعی عمل می‌کنند. هدف این مقاله، بررسی و مقایسۀ آگاهی نحوی کودکان طبیعی و خوانش‌پریش پایه­های دوم و سوم ابتدایی در زبان فارسی است. روش: بدین منظور 20 دانش‌آموز خوانش‌پریش و 40 دانش‌آموز طبیعی دختر پایۀ دوم و سوم ابتدایی از طریق آزمون آگاهی نحوی که شامل دو زیرآزمون قضاوت دستوری و تصحیح جملات بود ارزیابی شدند. در زیرآزمون‌های مذکور توانایی قضاوت دستوری و تصحیح جملات ساده و موصولی از نوع فاعل-فاعل بررسی شد. شاخص‌های نحوی مورد مطالعه در این جملات عبارت بودند از مطابقت فعل و فاعل به لحاظ 'شخص'، 'شمار' و 'شخص و شمار'. یافته­ ها: بررسی و تحلیل داده‌ها  نشان داد که کودکان خوانش‌پریش در کل آزمون آگاهی نحوی و هر یک از زیرآزمون‌های آن ضعیف‌تر از کودکان طبیعی عمل می­ کنند و میزان خطاهای آنها بیشتر است. تحلیل آماری آزمون تی مستقل حاکی از آن بود که تفاوت عملکرد کودکان خوانش ­پریش و کودکان طبیعی در کل آزمون نحوی کاملاً معنادار است. از سوی دیگر، مقایسۀ داده‌ها به لحاظ رشدی نیز نشان­ دهندۀ آن بود که عملکرد کودکان پایۀ سوم ابتدایی هر دو گروه  هم در کل آزمون و هم در هریک از زیرآزمون‌ها بهتر از عملکرد کودکان پایۀ دوم ابتدایی است. نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که کودکان خوانش‌پریش فارسی­ زبان نیاز دارند علاوه بر آگاهی واج‌شناختی در زمینۀ آگاهی نحوی نیز تقویت شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی نحوی، کودک خوانش‌پریش، کودک طبیعی، قضاوت دستوری، تصحیح جملات

عنوان انگلیسی The Comparison Of Syntactic Awareness In Normal And Dyslexic Persian- Speaking Children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The comparison of verbal abilities in normal and dyslexic children is one of the most important issues in the interdisciplinary field of psycholinguistics. Evidence shows that dyslexic children not only have poor phonological processing, but also show compromised performance in complex syntactic processing tests as compared with normal children.  This study aims to investigate and compare the syntactic awareness of normal and dyslexic Persian-speaking elementary school students. Method: Subjects were 60 elementary school second and third graders (mean age of 8.6 years), including 40 normal and 20 dyslexic children, who were evaluated by syntactic awareness test which included two subtests i.e. grammaticality judgment test and a sentence correction test. Two types of syntactic structures were evaluated including simple sentences and complex sentences with relative clauses. The complex sentences were of subject-subject type. The children were assessed to recognize the grammatical category of subject-verb agreement based on "person", "number" or both "person and number" in the sentences. Results were described and analyzed using the descriptive and inferential statistical methods. Results: Our analysis revealed a lower performance in dyslexic children compared to normal subjects both in the whole test and in each subtest. Dyslexic children made more mistakes. Based on the independent t test, there was a significant difference between normal and dyslexic children with regard to their performance. On the other hand, third graders had better performance compared to second graders in both groups. Conclusion: Current findings propose that further to phonological awareness, the syntactic ability of Persian-speaking dyslexic children needs to be improved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Syntactic Awareness, Dyslexic Child, Normal Child, Grammaticality Judgment, Sentence

نویسندگان مقاله شیما نبی‌فر | Shima Nabifar
PhD in linguistics, Allameh Tabtabaee University, Tehran, Iran.
دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-206&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات