، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۳۷-۴۷

عنوان فارسی مقایسۀ توجه انتخابی و حافظۀ کاری افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی و افسرده با افراد بهنجار( از دیدگاه نوروپسیکولوژی)
چکیده فارسی مقاله هدف: مقایسۀ مؤلفه ­های شناختی افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، خلقی و بهنجار رویکرد جدیدی است که نتایج آن می­تواند در خدمت روش­های درمانی قرار گیرد. هدف این پژوهش بررسی مقایسۀ توجه انتخابی و حافظۀ کاری افراد افسرده، مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی و بهنجار است. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه­ای است که با شیوۀ غربال­گری 820 دانشجوی دختر دراین پژوهش شرکت داده شدند. با استفاده از پرسش­نامه ­های افسردگی بک و وسواس مادزلی، دانشجویانی که در افسردگی نمرۀ متوسط (21 تا30) و در وسواس نمرۀ بیشتر از نقطۀ برش گرفته بودند انتخاب و سپس از میان افراد واجد شرایط 27 نفر از گروه افسرده و 27 نفر از گروه وسواس به صورت تصادفی انتخاب شدند. 27 دانشجوی عادی نیز که در مرحلۀ غربال‌گری مشکلی نشان ندادند در مطالعه شرکت کردند. برای مقایسۀ مؤلفه ­های شناختی افراد سه گروه آزمون­های نورپسیکولوژیک استروپ و حافظۀ کاری به کار رفت. اطلاعات به دست آمده به وسیلۀ تحلیل واریانس یک­راهه تحلیل شد. یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که توجه انتخابی سه گروه افسرده، وسواس و بهنجار تفاوت معنادار ندارد، اما حافظۀ کاری افراد سه گروه تفاوت معنادار دارد و افراد افسرده در تمامی زیرمقیاس­ه ای آزمون حافظۀ کاری ضعیف­تر از افراد بهنجار هستند. نتیجه­ گیری: به نظر می­رسد که مشکل اصلی بیماران مبتلا به افسردگی، آسیب ­های حافظۀ کاری آنان باشد که بر اثرعواملی چون افزایش پیچیدگی تکلیف، گنجایش محدود حافظه، کاهش انگیزش و کندی روانی-حرکتی ،که خود از عوامل محدودکنندۀ کارکرد شناختی افراد افسرده نیز به شمار می­روند، به وجود می­ آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توجه انتخابی، حافظۀ کاری، افسردگی، وسواس فکری – عملی

عنوان انگلیسی The Comparison of Selective Attention and Working Memory in People Suffering From Obsessive-Compulsive Disorder and Depression with Normal Individuals; a Neuropsychology Perspective
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The comparison of cognitive components of anxiety- and mood disorders with those of normative psychological values is considered a new approach by which findings may contribute to more optimized treatment. The aim of the current study was to compare the selective attention and working memory capacity of depressed and obsessive-compulsive patients with that of normal subjects. Method: In this descriptive, causal comparative study we used the screening method to enroll 820 female students. Using the Maudsley Obsessive Compulsive Questionnaire and Beck Depression Inventory, students with depression or obsessive-compulsive who acquired an average score of 30-21 points higher than the cut-off score, were selected. Among the eligible patients, 27 were randomly selected from each group. The 27 normal students who were enrolled in the screening program, did not show any problem. Cognitive components of the Stroop color-word test and working memory were isolated and results were compared between groups. Data were analyzed using the one-way analysis of variance (ANOVA). Results: According to our data, the three groups, showed no significantly difference with respect to selective attention. However, working memory was shown to be significantly different across groups. Inasmuch as depressed individuals in all subscales and the working memory test measures showed a weaker performance than normal individuals. Conclusion: working memory impairment appears to be one of the most encountered problems amongst depressed patients. This deficiency is influenced by factors such as increasing task complexity, limited memory capacity, reduced motivation, psycho-motor retardation, which are typically considered as limiting factors in cognitive functioning of depressed people
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Selective Attention, Working Memory, Depression, Obsessive Compulsive Disorder

نویسندگان مقاله آزیتا احمدی بجق | Azita Ahmadi Bejagh
MA In general psychology, Sari branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری

باب اله بخشی پور | Babolla Bakhshipoor
Payamnoor Assistant Professor, Department Psychology and Counseling, Payamnoor University, Sari, Iran.
استادیار دانشگاه پیام نور، گروه روان شناسی و مشاوره، ساری

حجت سعیدی نژاد | Hojat Saeedinezhad
MA In Clinical Psychology, Etemad Counseling Center, Sari.
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، ساری، مرکز مشاوره اعتماد

سودابه احمدی بجق | Sudabeh Ahmadi Bejagh
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، ساری، مرکز مشاوره اعتیاد اعتماد


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-220&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات