|
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۶۹-۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
هنجاریابی مقیاس سنجش حافظۀ کاری کودکان پنج تا ۱۱ سالۀ شهر ایلام |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: مقیاس سنجش حافظۀ کاری (WMRS)، یک مقیاس سنجش رفتاری است که برای کمک به مربیان به منظور تشخیص آسان کودکان مبتلا به نقایص حافظۀ کاری ساخته شده است. این حافظه یک سازۀ نظری است که در روانشناسی شناختی و اخیراً علوم شناختی برای اشاره به نظام یا مکانسیمهای زیربنایی حفظ و نگهداری اطلاعات مربوط به تکلیف در حین عملکرد تکالیف شناختی به کار میرود. در پژوهش پیشِ رو این مقیاس برای کودکان پنج تا11 سالۀ شهر ایلام هنجاریابی شده است. روش: ابزار این پژوهش مقیاس سنجش حافظۀ کاری است که 20 گویه و هر گویه چهار گزینه دارد و به آن نمرهای از صفر تا سه تعلق میگیرد. جامعۀ آماری پژوهش تمام کودکان پنج تا 11 سالۀ شهر ایلام بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 320 نفر آنها به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای محاسبۀ پایایی آزمون از روش همسانی درونی و آلفای کرونباخ و برای روایی آزمون از دو روش همبستگی نمرات مقیاس سنجش حافظۀ وکسلر و نمرات خواندن و ریاضی آزمودنی ها با مقیاس حافظۀکاری استفاده شد. برای محاسبه، روشهای آمار توصیفی و استنباطی به کار رفت. دادهها با نسخۀ 16 نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بین گویههای مقیاس و نمرۀ کل حافظۀ کاری رابطۀ معناداری به دست داد. رابطۀ بین گویه های مقیاس نیز معنادار بود. ضریب پایایی آلفای کرونباخ مقیاس 77 /0و ضریب همبستگی بین دو نیمۀ مقیاس80 /0بود. کلیۀ ضرایب همبستگی در سطح 0/001معنادار بودند. نتایج حاکی از وجود رابطۀ معنادار بین نمرات دروس خواندن و ریاضی افراد ونمرۀ حافظۀ کاری در سطح0/001 بود. نتیجۀ دیگر این پژوهش نشان داد که بین گویه های مقیاس سنجش حافظۀ کاری و نمرۀ کل مقیاس و مقیاس سنجش حافظۀ وکسلر رابطۀ منفی معناداری وجود دارد(0/001>P). نتایج نمراتT و رتبۀ درصدی نیز ارائه شده است. نتیجه گیری: مقیاس سنجش حافظۀ کاری ابزاری مفید برای تشخیص کودکان مبتلا به نارسایی و آسیبهای حافظۀ کاری است. با شناسایی این آسیبها و اتخاذ تدابیر آموزشی و فعالیت های کلاسی خاص میتوان تواناییهای حافظۀ کاری کودکان را بهبود بخشید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حافظۀ کاری، هنجاریابی، کودکان، ایلام |
|
عنوان انگلیسی |
Standardizing the Working-Memory Rating Scale (WMRS) Among 5-11 Year-Old Children in the City of Ilam |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The working-memory rating scale (WMRS) is a behavioral rating scale developed for educators to facilitate easy identification of children with working memory deficits. Working memory is the theoretical construct used in cognitive psychology and recently cognitive neuroscience to refer to the system or mechanism underlying the maintenance of task-related information during the performance of a cognitive task. The current research attempted to standardize this scale in 5-11year old children. Methods: WMRS was the instrument used in our study. This tool comprised 20 items, each on a four-point scale, ranging from zero to 3. Random clustered sampling method was used to enroll 320 children (5-11 year old) across the city of Ilam. Internal consistency and Cronbach's alpha were used to assess the reliability of the scale, and correlation coefficients of Wechsler memory scale, math and reading subjects with working memory scale were computed for validation of the scale. Descriptive and inference statistical methods were used and data were analyzed using SPSS version 16. Results: Our findings showed a significant relationship between the scale items and the total score. Likewise, the correlations among items were significant. All correlation coefficients were significant at the level of 0.001. Cronbach's alpha reliability coefficient and split–scale reliability were 0.77 and 0.88, respectively. Our results suggested a significant positive correlation between math/reading subjects scores and working memory scale scores (P< 0.001). Further findings revealed a significant relationship between scale items and the total score with Wechsler memory scale (P< 0.001). The T score and percentile values were also presented. Conclusion: working memory rating scale is a useful tool to diagnose children suffering from working memory deficiencies. Working memory dysfunctions may efficiently be rectified where specific trainings and classroom activities are prescribed |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Working memory, Standardization, WMRS, Children, Ilam . |
|
نویسندگان مقاله |
جهانشا محمدزاده | Jahansha Mohammadzadeh Associate Professor of Psychology, Ilam university,Ilam,Iran. دانشیار روانشناسی، عضو هیات علمی دانشگاه ایلام
شهرام مامی | Shahram Mamy Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Ilam Islamic Azad University, Science and Research branch,Ilam,Iran. استادیار، عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، واحد علوم وتحقیقات، ایران
نگار فریادیان | Negar Faryadian MA student of Clinical Psychology, Ilam Science and Research branch, Islamic Azad University branch, Ilam, Iran دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، واحد علوم تحقیقات، ایران
حمیدرضا عریضی | Hamidreza Oreyzy Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, University of Isfahan دانشیار روانشناسی، عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-228&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|