، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۴۹-۵۷

عنوان فارسی اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون‌کنشی و افزایش توجه کودکان دبستانی مبتلا به‌فزون‌کنشی و اختلال نارسایی توجه
چکیده فارسی مقاله هدف: به دلیل تأثیر نامطلوب اختلال نارسایی توجه و فزون­ کنشی (ADHD) بر رشد استعدادهای ذهنی و مهارت­ های اجتماعی- عاطفی کودکان، برای درمان این مشکل مداخلات روان­شناختی مختلفی پیشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون­ کنشی و افزایش توجه کودکان مبتلا به نارسایی توجه و فزون­کنشی بود. روش: جامعۀ آماری این پژوهش را دانش‌آموزان ابتدایی مبتلا به نارسایی توجه و فزون­کنشی شهر اصفهان که در سال تحصیلی92- 91 به تحصیل اشتغال داشتند تشکیل می­دادند. برای اجرای این پژوهش، 30 کودک دارای نشانگان این اختلال به شیوۀ نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ ای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیش­آزمون- پس­ آزمون 15 نفرشان در گروه آزمایش و 15 کودک دیگر در گروه کنترل قرارداده شدند. برای گروه آزمایش، مداخلات مربوط به آموزش دانش فراشناختی اعمال شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش­نامۀ کانرز والدین(2007) و مصاحبۀ بالینی بود. داده‌ها با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون­کنشی و افزایش توجه کودکان دارای نارسایی توجه و فزون­کنشی در مراحل پس­آزمون و پیگیری مؤثر است. (1،27) =F 85/65 و 0/0001>P ، 131/16 =(1،27)F و 0/0001>P نتیجه ­گیری: با توجه به اینکه فرایند فراشناختی در کودکان مبتلا به نارسایی توجه و فزون­ کنشی خودکار نیست، آموزش این دانش به این کودکان برای کاهش رفتار فزون­ کنشی و افزایش تمرکز و توجه طولانی ­تر آنها به یک تکلیف مشخص بسیار مهم است  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش فراشناختی، فزون کنشی، نارسایی توجه

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Meta-Cognitive Knowledge on Reduced Hyperactivity and Improved Attention in Children Afflicted With Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) in the Primary School
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Considering the unpleasant effects of attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) upon development of mental talents and social-emotional skills in children, various psychological interventions are suggested to treat this problem. The present study was designed to assess the possible effectiveness of meta-cognitive knowledge in reducing hyperactivity and improving the attention among children with ADHD. Method: This study enrolled the Isfahan primary school students afflicted with ADH, during the educational years 2012-2013. Using the multi-stage cluster sampling method, 30 children with ADHD were assigned to experimental (n=15) and control (n=15) groups. The meta-cognitive knowledge training intervention was administered to the experimental group. The applied instruments were Conner's questionnaire (parents form), together with a structured psychological interview. Obtained data were analyzed using the covariance statistical analysis method. Results:  Our findings strongly suggested the effectiveness of the meta-cognitive training in decreasing hyperactivity and improving the attention of ADHD children upon post-test and follow-up stages [F (1, 28)= 85/65,  P< 0.0001]. Conclusion: Since the meta-cognitive process in ADHD children does not take place by default, training the afflicted children with such knowledge may be quite an effective step to reduce the hyperactivity behavior and improve their attention when dealing with specific tasks
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Meta-Cognitive Knowledge, Attention Deficit, Hyperactivity.

نویسندگان مقاله مسلم اصلی آزاد | Moslem Asli Azad
PhD Student, Psychology, Islamic Azad University, Science and Research Branch Esfahan. Esfahan, Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایران.

سالار فرامرزی | Salar Faramarzi
Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan of University, Isfahan, Iran.
دکتری روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

مژگان عارفی | Mozhgan Arefi
PhD, Educational Psychology. Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.

طاهره فرهادی | Tahereh Farhadi
MA Student, General Psychology. Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, khorasgan Branch, Isfahan, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.

عاطفه فکار | Atefeh Fakkar
MA Counseling, Department of Consulting, Islamic Azad University, Khomeini shahr Branch, Isfahan, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-202&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات