، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۸-۱۸

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های توجه بر جستجوی بینایی و گوش بزنگی بزرگسالان و کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش توجه بر گوش به­زنگی و جست‌وجوی بینایی در بزرگ­سالان و کودکان است. روش: در این پژوهش با استفاده از نمونه­ گیری تصادفی هدفمند و با توجه به معیارهای پژوهش، 60 آزمودنی(30 آزمودنی بزرگ­سال و 30 آزمودنی کودک بهنجار) انتخاب شدند. ابزار این پژوهش عبارت بود از: آزمون عملکرد پیوسته، آزمون توجه متمرکز، ارزیابی مختصر وضعیت روانی و پرسش‌نامۀ محقق ­ساخته (برای کنترل متغیرها). در شروع برای همۀ آزمودنی­ها پیش ­آزمون (آزمون عملکرد پیوسته و توجه متمرکز) اجرا شد. سپس آزمودنی­ های گروه بزرگسال طی سه هفته و در قالب پنج جلسۀ 35 دقیقه­ ای و گروه کودکان به مدت پنج هفته و در قالب 10 جلسۀ 45 دقیقه­ای آموزش دریافت کردند و در پایان  برای آزمودنی­های هر دو گروه پس­ آزمون اجرا شد. یافته­ ها: تحلیل نتایج حاکی از تأثیرمعنادار آموزش توجه بر میزان پاسخ صحیح و زمان واکنش جست­وجوی بینایی و گوش به­زنگی بود. نتیجه­ گیری: با توجه به تأثیر آموزش توجه بر گوش به­زنگی و جست­وجوی بینایی، اهمیت این آموزش­ها بر شکل­ دهی پردازش و فرایندهای شناختی صحیح ،توجه به محرک­های مورد نظر و پاسخ­گویی سریع و بادقت بیش از پیش روشن می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش توجه، جست وجوی بینایی، گوش به زنگی، زمان واکنش، میزان پاسخ صحیح

عنوان انگلیسی The Effect of Training On Visual Search And Vigilance Of Adult And Children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: the goal of the present study was to investigate  the impact of the attention training on vigilance and visual search in normal adults and children Method: in this study, using purposive random sampling, 60 subjects (30 adult and 30 children) were selected according to the research criteria. The 'continuous performance test' (CPT), concentration and diffuse attention test, mini mental status scale and the scholar-made direction control variables were used as the cognitive assessment tool pack.  The continuous performance test as well as concentration and diffuse attention test were primarily administered to subjects during the pretest. Later, the adult group underwent three weeks of training (five 35-minute training sessions)  while the children group received ten 45-minute training sessions over 5 weeks. Eventually, post-tests were administered to the subjects in both groups. Results: Analysis of the data revealed that the attention training leaves a significant positive impact on the correct response rate, reaction time vigilance and visual search. Conclusion: Given the potential impact of attention training on vigilance and visual search, the importance of such trainings in fostering accurate cognitive processing as well as attention and proper  timely response to the target stimuli, is becoming clearer than ever.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention Training, Visual Search, Vigilance, Reaction Time, The Rate Of Correct Answers

نویسندگان مقاله حسین زارع | Hossien Zare
Associate Prof, Departmentt of Psychology, University of Payam-e Noor, Tehran, Iran.
دکتری روانشناسی تربیتی، استاد دانشگاه پیام نور، سازمان مرکزی پیام نور، معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور

پروانه نهروانیان | Parvaneh Nahravanian
MSc, Instructor, Payam-e Noor University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، مربی دانشگاه پیام نور، تهران، سازمان مرکزی پیام نور


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-184&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات