، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱-۱۱

عنوان فارسی بهبود عملکرد خواندن از طریق مداخلات دیداری
چکیده فارسی مقاله هدف: تعدادی از پژوهش­ها نشان داده­اند که مشکلات خواندن با نارسایی­های دیداری مرتبط است، اما پژوهش­هایی که به تأثیر مداخلات دیداری بر عملکرد خواندن (صحت خواندن، نوع و تعداد اغلاط­ خواندن و درک مطلب) پرداخته­اند اندک­اند و نتایج آنها نیز متناقض. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرات احتمالی مداخلۀ دیداری بر عملکرد خواندن در گروهی از دانش­آموزان مبتلا به مشکلات خواندن و واجد نارسایی کارکردهای بینایی است. روش: در این پژوهش که طرح آن از نوع شبه­ آزمایشی با گروه آزمایش و گواه است، پس از ارزیابی بینایی،10 نفر از کودکان مبتلا به مشکل خواندن که واجد نارسایی کارکردهای بینایی بودند به عنوان گروه آزمایش و 10 نفر از خوانندگان ماهر که از نظر بینایی نیز سالم بودن، به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. پس از ارزیابی عملکرد عمومی شناختی، مهارت­های خواندن و کارکردهای پایۀ بینایی هر دو گروه، گروه آزمایش تحت 15 جلسه مداخلۀ دیداری قرار گرفت. پس از اجرای مداخلات، مجدداً همۀ آزمون­ها برای هر دو گروه اجرا شد و برای پیگیری دوباره، یک ماه بعد از پایان مداخله، کارکردهای پایۀ بینایی مورد سنجش قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج نشان دادند که در گروه آزمایش هم­زمان با بهبود کارکردهای پایۀ بینایی، توانایی صحت خواندن و درک مطلب به طور معنا­داری ارتقا و تعداد غلط­های خواندن به طرز چشمگیری کاهش یافته است. نتیجه ­گیری: به نظر می­رسد که مداخلۀ دیداری با بهبود بخشیدن به کارکردهای بینایی نارسا مرتبط با خواندن توانسته است سبب بهبود عملکرد خواندن شود؛ نتیجه اینکه  مداخلۀ دیداری در بهبود خواندن مؤثر بوده است. از سوی دیگر، یافته­های این مطالعه تأثیر مداخلات دیداری بر مشکلات خواندن را نشان می­دهد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های خواندن، مداخلۀ دیداری، کارکردهای پایۀ دیداری

عنوان انگلیسی Improvement of Reading Performance Through Vision Therapy
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Some evidence suggest that poor reading is partially related to basic visual function deficiencies, including: distance visual acuity (DVA), near visual acuity (NVA), accommodative facility (AF) and saccadic eye movements (SEM). There are few controversial studies investigating the efficacy of vision therapy on reading abilities (i.e. reading accuracy, type and frequency of reading errors and reading comprehension). The aim of this study was to explore any possible effect of basic visual function therapeutic interventions on reading and phonological abilities in monolingual Persian speaking students. Method: This quasi-experimental study assessed the basic visual functions of 10 poor readers from primary schools in Tehran (mean age=10.2 years, female=3, male=7) and a sex-age-matched control group (mean age= 10.5) using the Snellen chart, ±2.00 D lenses and a fixation-refixation technique. Each participant was enrolled in the study following basic assessments of his/her general cognitive functions, reading skills and basic visual functions. The Assessment of the Persian Reading Abilities (APRA), Spoonerisms and Raven's Progressive Matrices were alsoused in both groups. Poor readers received 5 weeks interventions for AF, SEM, only. Both groups were retested in 5 weeks and then one month later. Results: At baseline, poor readers performed significantly worse than controls in reading accuracy (P< 0.01), reading comprehension (P< 0.01), SEM (P< 0.01) and AF (both near & distance P< 0.01) with no significant differences on DVA, NVA. After vision therapy, the poor reader group showed a remarkable improvement in reading accuracy (P< 0.01) and reading comprehension (P< 0.01) associated with the enhancement of both AF (both near and distant, P< 0.01) and SEM (P< 0.01).    Conclusion: Visual therapy appears to improve basic visual functions, reading skills and phonological abilities. The latter improvement may be due to the saccadic intervention that may improve magnocellular function and in turn enhancement of the higher cognitive performance such as attention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Reading problems, Reading accuracy, Reading comprehension, Vision therapy, Basic visual deficiencies, APRA

نویسندگان مقاله سیده‌سارا آقایی‌ثابت | Sara Aghaei Sabet
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد، روان-شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکدۀ روان-شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

حمیدرضا پوراعتماد | Hamidreza Pouretemad
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشیار دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشکدۀ علوم شناختی، تهران، ایران

ابراهیم جعفرزاده پور | Ebrahim Jafarzadehpur
Department of Optometry, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran
دانشیاردانشکدۀ علوم توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

حمیدرضا حسن آبادی | Hamidreza Hassanabadi
Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
استادیار دانشکدۀ روان-شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات