|
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۲-۲۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر روش آواز آهنگین برکیفیت گفتار کودکان درخودمانده ( اوتیستیک) هفت تا ده ساله پسر فارسی زبان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: درخودماندگی اختلالی تحولی است که مشخصۀ آن وجود ناهنجاری در رفتار اجتماعی، زبان و شناخت است. با وجود آنکه بیش از 25 درصد کودکان درخودمانده بیکلام هستند، اما برای بهبود وضعیت کلامی آنها هنوز راهکارهای مداخله ای و بالینی کافی ارائه نشده است. این پژوهش اولین بار براساس خصوصیات نوایی زبان فارسی، تأثیر روش آواز آهنگین را با اقتباس از مدل آلبرت، هِلم و اسپارکس (1973) طراحی وتأثیر آن را بر کیفیت گفتار این کودکان بررسی کرده است. از آنجاکه تأثیر این روش بر سایر زبانها اثبات شده، هدف این پژوهش آن است که با اجرای این روش، گامی درجهت تسهیل مشکلات گفتاری کودکان درخودماندۀ فارسیزبان برداشته شود. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و نیمه تجربی است. پس از پژوهش آزمایشی که روی یک کودک درخودماندۀ 10 ساله بهصورت موردی و در مدت یک ماه انجام شد و نتایج مؤثری به دست آمد، 13 نمونه (نُه نفر بیکلام) درمرکز اوتیسم اصفهان بهصورت نمونۀ دردسترس انتخاب شدند. شاخصهای کیفیت گفتار آنها شامل میانگین طول پارهگفتار، تعداد فعل، سرعت گفتارتوصیفی و درصد پژواک گویی به صورت مصاحبۀ مستقیم و آوانِگاری نمونه های گفتاری محاسبه و رشد مهارتهای گفتاری و زبان بیانی آنها نیز با آزمون سنجش رشد نیوشا ارزیابی شد. همۀ شاخصها دوبار بهصورت پیشآزمون و پسآزمون بررسی و تحلیل آماری شدند و هر آزمودنی به عنوان کنترل خودش ارزیابی شد. شایان ذکر است که روش آواز آهنگین به مدت چهار ماه و در قالب 48 جلسۀ20 تا30 دقیقه ای (سه روز درهفته) اجرا شد. یافته ها: بعد از اجرای روش آوازآهنگین، شاخص های کیفیت گفتار پیوسته، میانگین طول پاره گفتار، تعداد فعل، سرعت گفتارتوصیفی به صورت معناداری افزایش (0/001=p) و درصد پژواک گویی یا اکولالیا به صورت معناداری کاهش یافت(0/007=P). پیشرفتمهارتهای گفتاری و زبان بیانی کودکان نیز درآزمون رشد نیوشا چشمگیر بود. نتیجه گیری: روش آواز آهنگین بر شاخصهای کیفیت گفتارکودکان درخودمانده تأثیرمثبت دارد، بنابراین توصیه میشود از این روش به عنوان یکی از درمانهای مکمل در گفتاردرمانی این کودکان استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
درخودماندگی (اوتیسم)، روش گفتاردرمانی آواز آهنگین، خصوصیات نوایی زبان |
|
عنوان انگلیسی |
The Effects of Melodic Intonation Therapy on 7-10- year, Persian, Autistic, Male Children’s Speech |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Autism as a developmental disorder of the brain is characterized by difficulties in social interaction, verbal and nonverbal communication and stereotyped or repetitive behaviors and in some cases, cognitive delays. Despite prevalent speech problems in almost one fourth of autistic children, there are few reliable interventions to improve their speech output. This study investigated the effects of the Melodic Intonation Therapy (MIT) (Albert et al.'s model, 1973) on speech output in Persian-speaking autistic children. Although the positive effects of MIT on autistic children's speech are vastly reported in other languages, no report on its effects based on the characteristics of Persian language has ever been published. Method: An easy version of MIT, adapted for Persian language was designed by researchers. Then, after a successful pilot study on a 10 year-old boy for one month, 13 subjects were selected for the main study. The subjects were all autistic, male, right-handed 7-10- year old Persian children who underwent MIT for 48 sessions each 20-30 minute during 16 weeks. Background information was gathered from their parents using related questionnaire. Children's speech sounds were recorded in a natural linguistic context. As pretest and post-test, some assessments were accomplished, such as NEWSHA; the Persian developmental scale which was used to assessing the speech and expressive language skills. Similarly, to investigate the quality of speech, MLU (Mean Length of Utterance), speech rate, number of verbs and echolalia were assessed after phonetic transcription. Finally, data analysis was done using the SPSS software. Results: Our findings indicated a significant increase in MLU, speech rate, number of verbs in sentence (P=0.001) as well as a significant decrease in the percentage of echolalia (P=0.007) following MIT. Furthermore, in NEWSHA; Persian developmental scale,there was an apparent post-MIT improvement in speech and expressive language skills in our subjects. Conclusion: There seem to be convincing evidence for the positive effects of melodic intonation therapy on the Persian autistic children's linguistic features. It is therefore recommended as a supplementary method in speech rehabilitation of the autistic children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Autism, Melodic Intonation Therapy, Prosody, Speech Therapy |
|
نویسندگان مقاله |
ندا فردوسی | Neda Ferdosi PhD student of Linguistics, Center for Post-Graduate Studies. Payame Noor University, Tehran, Iran. دانشجوی دکتری زبانشناسی، مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
حسن عشایری | Hassan Ashayeri Full Professor .Dr, MD, of Neuro-Psychiatry, Faculty of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences,Tehran, Iran استاد، دکترای تخصصی نورو سایکیاتری، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران. ایران
یحیی مدرسی | Yahya Modarresi Full Professor of Linguistics, Department of Linguistics, Institute for Humanities & Cultural Studies, Tehran, Iran استاد، دکترای تخصصی زبانشناسی، گروه زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران، ایران
بلقیس روشن | Belghis Rovshan Assistant Professor of Linguistics, Department of Linguistics & Foreign Languages, Payame Noor University, Tehran, Iran.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-128&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|