|
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۳۳-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مهارتهای روانی- حرکتی بر کارکردهای اجرایی کودکان پیشدبستانی دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر آموزش مهارتهای روانی- حرکتی بر کارکردهای اجرایی(حل مسئله، برنامه ریزی و سازماندهی رفتاری- هیجانی) کودکان پیش دبستانی دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی شهر اصفهان است. روش: در این پژوهش که از نوع آزمایشی است، از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. بدین منظور در سال 90- 91 با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای از بین کودکان پیش دبستانی پنج تا شش و نیم سالۀ شهر اصفهان به صورت تصادفی 20 کودک که دارای ملاکهای ورود به پژوهش بودند انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش جای داده شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامۀ عصب روانشناختی کانرز، که روایی و پایایی آن تأیید شده است، جمع آوری و با روش تحلیل کوواریانس و با بهرهگیری از نرمافزار آماری spss 16 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که در پس آزمون عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در پرسشنامۀ عصب روانشناختی (در خرده مقیاس سازماندهی رفتاری- هیجانی) تفاوت معناداری دارد(p≤0.05). نتیجه گیری: آموزش مهارتهای روانی- حرکتی باعث بهبود عملکرد آزمودنیها در مقیاس های عصب روانشناختی( سازماندهی رفتاری- هیجانی) شده و به کاهش این مشکلات در کودکان پیش دبستانی دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی میانجامد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلالات یادگیری، اختلالات یادگیری غیرکلامی، مهارت های روانی حرکتی، کارکردهای اجرایی، کودکان پیش دبستانی |
|
عنوان انگلیسی |
The Efficacy of Psycho-Motor Skills Training on Executive Functions amongst Pre-school Children with non-Verbal Learning Disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The current study aimed to evaluate the effectiveness of psycho-motor skills training on executive functions of pre-school children with non-verbal learning disabilities in the city of Isfahan. Method: In this quasi-experimental pre-test and post-test controlled-study we used the sequential random sampling method from the city of Isfahan (2011-2012) during which twenty preschoolers aged 5 to 6.5 years who fulfilled the inclusion criteria were recruited and assigned to either experimental or control group. To obtain basic neuropsychological data, the valid and reliable CONNERS' questionnaire was employed. Findings were tested with analysis of covariance using the SPSS.16 software. Results: Statistical analysis revealed a significant difference in mean executive function subscales of the questionnaire between the two examined groups upon post-test (p< 0/05). Conclusion: As our findings pointed out, psycho-motor skills training appear to improve performance (executive function subscales) thus helping to overcome some neuropsychological difficulties in young children with non-verbal learning disabilities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Learning Disorders, Non-Verbal Learning Disorders, Psycho-Motor Skills, Executive Functions, Pre-School Children |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه زیدآبادی نژاد | Fatemeh Zeidabadi Masters, Psychology and education of children with special needs,Isfahan,Iran. کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
مختار ملک پور | Mokhtar Malekpour Professor, Psychology and education of children with special needs,Isfahan,Iran. استاد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سالار فرامرزی | Salar Faramarzi Department, Psychology and education of children with special needs, Isfahan,Iran. استادیار روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
رویا چوپان زیده | Roya Chopan zide Masters, Psychology and education of children with special needs, Isfahan,Iran. کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
عباسعلی تقی پورجوان | Abbas ali Tagipour javan Masters, Psychology and education of children with special needs,Isfahan,Iran. کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-130&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|