|
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۴۱-۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط باورهای فراشناختی دانشجویان با مؤلفههای رفتارذخیرهای/احتکار |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای فراشناختی با رفتارذخیرهای/ احتکار در جمعیت غیر بالینی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های شهر اصفهان بودند. تعداد370 دانشجو از طریق نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند، 355 نفر از آنان (198زن و 157مرد) به پرسشنامه رفتار ذخیرهای شامل ابعاد سه گانه: درهم ریختگی، اندوخته سازی و کسب اشیاء، وپرسشنامه فراشناخت-30 شامل ابعاد پنج گانه: باورهای مثبت در باره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، اطمینان شناختی، کنترل افکار و خودآگاهی شناختی پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین رفتار ذخیرهای/ احتکار و باورهای فراشناختی همبستگی مثیت معنادار وجود دارد (0/01>P)نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که 20/5 درصد از واریانس عامل درهم ریختگی توسط باورهای مثبت در باره نگرانی و خودآگاهی شناختی، 25/8 در صد از واریانس عامل اندوخته سازی توسط باورهای مثبت در باره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر و اطمینان شناختی، و 20/9 درصد از عامل کسب اشیاء توسط باورهای مثبت در باره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، کنترل افکار و خود آگاهی شناختی تبیین می شود. نتیجهگیری: بر اساس یافته های این پژوهش، سه بعد فراشناختی: باورهای مثبت در باره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، و خودآگاهی شناختی نقش جدی در پیش بینی رفتارذخیره ای/احتکار دارند که لازم است توسط پژوهشگران و درمانگران بیشتر مورد توجه قرار گیرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رفتار ذخیره ای، احتکار، باورهای فراشناختی، دانشجویان |
|
عنوان انگلیسی |
Therelationship Between Metacognitive Beliefs With Saving Behavior/Hoarding Among Graduate Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This study was conducted to investigate the relationship between metacognitive beliefs with saving behavior/hoarding in a non-clinical population. Method: This descriptive-correlation recruited a statistical population of graduate students of Isfahan universities. Within the study population (the 370 students who were selected via multi-stage cluster sampling), 355 students (198 female and 157 male) completed the Saving Inventory consisting of three subscales i.e. cluttering, saving and acquisition and the Metacognition Questionnaire-30comprising five subscales i.e. positive beliefs about worry, lack of control and danger, cognitive confidence, thought control and cognitive self-awareness. Data were analyzed through Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: There was a significant positive correlation between saving behavior/ hoarding and metacognitive beliefs (p< 0.01).The multiple regression analysis indicated that positive beliefs about worry and cognitive self-awareness could predict 20.5 percent of the cluttering variance. Meanwhile, the positive beliefs about worry, lack of control, danger and cognitive confidence could predict 25.8 percent of the saving variance. Positive beliefs about worry, lack of control and danger, thought control and cognitive self-awareness could predict 20.9 percent of the acquisition variance. Conclusion: Our findings propose that three metacognitive beliefs including positive beliefs about worry, lack of control and danger, and cognitive self-awareness have a potential role in prediction of the saving behavior/hoarding which need to be considered by researchers and therapists. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Saving Behavior, Hoarding, Metacognitive Beliefs, Graduate Students |
|
نویسندگان مقاله |
نرجس دیانی | Dayyani Narjes M.A, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan,Iran. کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
ابوالقاسم نوری | Abolghasem Nouri Ph.D, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan,Iran. دکترای تخصصی روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
محسن گل پرور | Mohsen Golparvar Ph.D, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan,Iran. دکترای تخصصی روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-131&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|