، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی بررسی نقش تئوری ذهن و کارکردهای اجرایی در پیش‌بینی همدلی
چکیده فارسی مقاله هدف: همدلی ظرفیت بنیادین انسانها در برقراری ارتباط است که دارای عنصر هیجانی و شناختی است. در پژوهش حاضر ما نقش دو سازه شناختی، تئوری ذهن و کارکردهای اجرایی در پیش­بینی همدلی بررسی کردیم. روش: به این منظور، 150 کودک از پایه اول و دوم دبستان به شیوه خوشه­ای چند مرحله­ای از مدارس شهر اراک انتخاب شدند. در این مطالعه، برای سنجش همدلی از پرسشنامه ایزنبرگ، فبس، ارسکارلو، برای سنجش تئوری ذهن از پرسشنامه تئوری ذهن استپمن و برای سنجش کارکردهای اجرایی از خرده مقیاس برج آزمون نپسی استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از روش آماری تحلیل رگرسیون و همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته ­ها: یافته‌ها به این قرار بود:  الف) همبستگی تئوری ذهن و کارکرد اجرایی با همدلی هردو معنادار بود. ب) تئوری ذهن و کارکرد اجرایی هردو قادر به پیش­بینی همدلی بودند. ج) کارکردهای اجرایی نسبت به تئوری ذهن در پیش­بینی همدلی از قدرت پیش­بینی بهتری برخوردار بود. د) سن به عنوان متغیر کمکی، بهترین پیش­بینی‌کننده همدلی بود. نتیجه‌گیری: سازه­های شناختی چون کارکرد اجرایی و تئوری ذهن بر میزان همدلی فرد اثرگذارند. از آنجا که آموزش شناختی یکی از روشهای متداول آموزش است، می­توان برای افزایش همدلی افراد بر آموزش متغیرهایی چون کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن تاکید کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله همدلی، تئوری ذهن، کارکرد اجرایی

عنوان انگلیسی The Role of Theory of Mind and Executive Function in Predicting Empathy
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Empathy is a basic human capacity in communication that has emotional and cognitive components. In present study, we evaluated the role of theory of mind and executive function in predicting empathy. Method: To this end, 150 children from primary and secondary school were selected by multi – stage cluster method from the arak city schools. In this study, for measure empathy, Eisenberg, Febs, Eskarlou questionnaire were used. For measure theory of mind, Stepman questionnaire and for measure executive functions, tower sub score of Nepsi Test were used. For the analysis data, regression and correlation analysis method was used. Result: A) The correlation between empathy and both theory of mind and executive function were significant. B) Theory of mind and executive function were both able to predict empathy. C) Executive function could predict empathy better than theory of mind. D) Age was the best predictor of empathy. Conclusion: Executive function and theory of mind affect people's empathy. Since cognitive training is one of the common methods of training, to increase people's empathy, we can emphasize on the training variables such as executive functions and theory of mind.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Empathy, Executive Function, Theory Of Mind

نویسندگان مقاله فاطمه امیرآبادی | Fatemeh Amirabadi
Payame nur university, Tehran, Iran.
روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

مهناز علی اکبری | Mahnaz Aliakbari
Associate Professor of Psychology, Payame Nur University, Tehran, Iran.
تخصصی روانشناسی، دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

علی اصغر کاکو جویباری | Aliasghar Kaku Juibari
Associate Professor of Psychology, Payame Nur University, Tehran, Iran.
تخصصی روانشناسی، دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

فرهاد شقاقی | Farhad Shaghaghi
Faculty of Payame nur university, Tehran, Iran.
تخصصی روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

نوشین زارع | Nushin Zare
Payame nur university, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

فائزه خالقی | Faeze Khaleghi
Payame nur university, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-267&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات