، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۲۰-۳۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر فشار زمان و ترتیب آزمون بر حافظۀ کلامی و عملی و یادآوری واژگان مرور شده با استفاده از دو روش نگه‌دارنده و بسط‌ دهنده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یادآوری علاوه بر قدرت حافظه و روش یادگیری، حاصل شرایط یادگیری، شرایط آزمون و عملکرد متقابل این دو است. این پژوهش با دستکاری در شرایط آزمون به بررسی اثر فشار زمان در حین مرور و نیز اثر تغییر در ترتیب اجرای آزمون می‌پردازد. روش: 166 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای به‌طور تصادفی انتخاب و در هشت آزمون یادآوری شرکت داده شدند. برای ایجاد فشار زمان، به مرور هر واژه زمان محدودی اختصاص داده شد. همچنین برای بررسی اثر ترتیب آزمون، گروه اول ابتدا از مرور نگه‌دارنده و سپس از مرور بسط‌دهنده استفاده کرد و گروه دوم همین روش را با ترتیب معکوس انجام داد. آزمون حافظۀ عملی و کلامی نیز به همین نحو اجرا شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد فشار زمان به طور معنادار موجب کاهش عملکرد مرور بسط‌دهنده (در مقایسه با مرور نگه­دارنده) در یادآوری واژگان شده است. همچنین اجرای مرور نگه‌دارنده (به عنوان اولین آزمون) موجب افزایش معناداری در عملکرد این مرور بر یادآوری شد اما برتری حافظۀ عملی بر کلامی در فشار زمان و ترتیب‌های متفاوت همچنان بارز بود. نتیجه‌گیری: اگرچه مرور بسط‌دهنده راه­کار مؤثری در یادگیری است، اما از آنجاکه به منابع ذهنی و زمانی بیشتری نیاز دارد، عملکرد آن در شرایط فشار زمان کاهش می­یابد. از سوی دیگر، اثر تازگی آزمون بر مرور نگه­دارنده ،که نیاز به پردازش اطلاعات کمتری دارد، فزاینده است. رمزگردانی غنی(در مقایسه با تکلیف کلامی) از طریق ایجاد تجارب جسمی و حسی متفاوت باعث عملکرد بهتر تکلیف عملی در یادآوری آزاد می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادآوری آزاد، مرور نگهدارنده، مرور بسط‌دهنده، حافظۀ عملی و کلامی، فشارزمان، ترتیب آزمون

عنوان انگلیسی Effects of Time pressure and Test Priority on Verbal & Action Memory and Recall for Words Rehearsed via Maintenance & Elaborative Rehearsal
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The process of recalling not only receives influence from the memory strength and learning, but also affected by the study and testing circumstances and the interaction of both .This research investigated the effects of time pressure and changes in tasks'sequence on free recall. Methods: 166 students were randomly selected using the multiple-stage sampling and were enrolled in our experiments. Four designed experiments were carried out to assessthe effects of time pressure to rehears the words on recall. Likewise, to examine the effects of test priority, first group learned each word via the elaborative rehearsal method, andthe maintenance rehearsalin the future task. The other group accomplished the same tasks followinga change in tasks' sequence. Other experimentswere implemented using the same method for the verbal and action memory tasks. Results: Our results showed that access to the products of elaborative rehearsal is more compromised by time pressure than the maintenance rehearsal. Recalled words rehearsed via maintenance were significantly more in number when implemented as first task. Meanwhile, the superiority of action memory over verbal memory in all experiments was noted. Conclusions: Despite the fact that elaborative rehearsal is known to be a more efficacious learning strategy, since this method needs higher levels of mental and time resources, its efficacy is much decreased under time pressure. Novelty factor affects the maintenance rehearsal more than other methods as this strategy needs less data processing. Finally, the rich encoding in action memory which is resulted from a higher physical and sensory experience appears to improve the free recall.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Free Recall, Maintenance Rehearsal, Elaborative Rehearsal, Action Memory, Verbal Memory, Time Pressure

نویسندگان مقاله فرانک بیدآباد | Faranak Bidabad
psychology, Payamehnoor University, Tehran, Iran.
روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

حسین زارع | Hossein Zare
Professor of Psychology Departmen, Payamehnoor University, Tehran, Iran.
استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

رضا کرمی‌نوری | Reza Kormi Nouri
Professor of Psychology Department, Tehran University, Tehran, Iran.
استاد گروه روان‌شناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-269&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات