، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۴۰-۴۹

عنوان فارسی رابطۀ هوش هیجانی مادران با توانایی نظریۀ ذهن کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف: ارتباط نزدیک زوج مادر- کودک باعث شکل­گیری بسیاری از ویژگی­های روان‌شناختی کودک می­شود. نظریۀ ذهن کودک یکی از مجموعه توانمندی­هایی است که از این رابطه تأثیر می­پذیرد و هوش هیجانی مادر یکی از عوامل مؤثر بر توان­مندی­های کودک است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ هوش هیجانی مادران با نظریۀ ذهن کودکان است. روش: در این پژوهش که 189 کودک (102 پسر، 87 دختر) چهار تا پنج سالۀ مهد­کودک­های شهر تهران همراه با مادرانشان در آن شرکت کردند، برای سنجش هوش هیجانی مادران از فرم فارسی مقیاس هوش هیجانی (EIS) و برای سنجش توانایی نظریۀ ذهن از سه نمونه از تکالیف رایج باور کاذب(FBT) استفاده شد. یافته­ ها: یافته­های این پژوهش نشان داد که بین نمرۀ کلی هوش هیجانی مادران و مؤلفۀ بهره­وری هیجانی با نمرات کودکان در تکالیف باور کاذب رابطۀ معنادار وجود دارد. نتیجه ­گیری: این نتایج بیانگر آن است که والدین برای اینکه بتوانند مرجع و الگوی مناسبی برای کودکشان باشند، باید در تنظیم هیجان­های خود نوعی آگاهی هیجانی داشته باشند و واکنش و پاسخ­دهی هیجانی مناسبی ابراز کنند. همچنین آنها باید هنگام گفت و گو با فرزندانشان دربارۀ هیجان­ها طوری عمل کنند که آنها را در برابر میزان بهره­مندی از آگاهی هیجانی و توان تنظیم آن و در نتیجه دیدگاه­گیری و نظریۀ ذهن ایمن کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، نظریۀ ذهن، تکلیف باور کاذب، تعامل والد-کودک

عنوان انگلیسی Evaluating the possible relationship between the maternal emotional intelligence and children’s theory of mind
چکیده انگلیسی مقاله objective: the close and efficientmother-childinteraction is shown to result in the proper formation of the child's psychological characteristics. Child's theory of mind (TOM) is one of his/her abilities receiving influence within this relationship. This ability is suggested to be partly determined by the maternal emotional intelligence. The purpose of this study was to investigate the relationship between the maternal emotional intelligence and children's TOM. Methods: a total of 189 chilren aged 4-5 years (102 boys, 87 girls) were included in this study. The measurement instruments used in this study comprised Emotional Intelligence Scale (EIS) and 3 samples of the common False Belief Tasks (FBT). Results: our results indicated a significant relationship between the total maternal emotional intelligence score and children's FBT. Results also demonstrated that among the components of the emotional intelligence, utilization of emotions was the sole variale which significantly correlated withthe children's  TOM ability. Conclusions:Our current findings suggest that parents should have some emotional awareness and appropriatelyexpress their emotional reactions in order to act as suitable role models for their children.  Moreover, parents need to be well versed in taking appropriate steps when discussing emotions with their children. This wouldimprove children's emotional awareness and regulation and consequently secure their position with respect toperspective-taking and theory of mind as they age
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional Intelligence, Theory Of Mind, False Belief Task, Parent-Child Interaction

نویسندگان مقاله اکرم قربعلی | Akram Ghorbali
Tehran University, Tehran, Iran.
روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

محمدعلی بشارت | Mohammad Ali Besharat
Professor of Psychology in Tehran University, Tehran, Iran.
استاد دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-276&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات