، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱-۱۴

عنوان فارسی تبیین رفتار پرخاشگرانه دانش آموزان پسر به فرد غریبه و آشنا از طریق تعامل شناخت و شخصیت
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل کننده اسناد شناختی در رابطه ی میان پنج عامل بزرگ شخصیت با واکنش پرخاشگرانه دانش آموزان پسر به مرحله اجرا در آمد. روش: جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر یک دبیرستان تشکیل دادند که از بین آنها 196 نفر به شیوه ی تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه 50 سؤالی پنج عامل بزرگ شخصیت، پرسشنامه 2 سؤالی واکنش پرخاشگرانه و سه سناریو برای تحریک اسناد شناختی بودند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داد هها نشان داد که اسناد شناختی رابطه برون گرایی و تجربه پذیری را با واکنش پرخاشگرانه به فرد غریبه تعدیل می نمایند. تحلیل ساده شیب خط نشان داد که در موقعیت اسناد شناختی خصمانه، برون گرایی با واکنش پرخاشگرانه دارای رابطه منفی و معنادار، اما تجربه پذیری با واکنش پرخاشگرانه به فرد غریبه در موقعیت خصمانه دارای رابطه مثبت و معنادار است. همچنین اسناد شناختی موقعیتی رابطه برون گرایی را با واکنش پرخاشگرانه به فرد آشنا تعدیل می نماید. تحلیل ساده شیب خط نشان داد که در موقعیت اسناد شناختی خصمانه، برون گرایی با واکنش پرخاشگرانه به فرد آشنا دارای رابطه منفی و معنادار است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که ویژگی های شخصیتی نظیر برون گرایی و تجربه پذیری با اسناد خصمانه در رابطه با واکنش پرخاشگرانه دانش آموزان پسر تعامل میکنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پنج عامل بزرگ شخصیت، اسناد شناختی، خصومت، واکنش پرخاشگرانه، دانش آموز پسر

عنوان انگلیسی Explanation of Aggressive Behavior of Male Students to Familiar and Stranger Person through Interaction of Cognition and Personality
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research was administered with the aim of investigating the moderating role of cognitive attribution on the relationship between big five personality factor and aggressive reaction of male students. Method: Research statistical population was the male students of a high school, among them 196 persons were selected using simple random sampling. Research instrument were; big five personality factor questionnaire with 50 items, aggressive reaction questionnaire with 2 items and three scenario of stimulating cognitive attribution. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and hierarchical regression analysis. Results: Results revealed that, cognitive attribution moderates the relationship between extroversion and openness to experience and aggressive reaction of male students to stronger person. Simple slope analysis showed that in cognitive hostile attribution, there is negative significant relationship between extroversion and aggressive reaction of male students to stronger person (P< 0.01), but in cognitive hostile attribution situation there is positive significant relationship between openness to experience and aggressive reaction of male students to stronger person (P< 0.01). Also results revealed that, cognitive attribution moderates the relationship between extroversion and aggressive reaction of male students to familiar person. Simple slope analysis showed that in cognitive hostile attribution situation there is negative significant relationship between extroversion and aggressive reaction of male students to familiar person (P< 0.01). Conclusion: Results of current research revealed that personality characteristics such as extroversion and openness to experience interact with hostile attribution in relation with aggressive reactions among male students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Big Five Personality Factor, Cognitive Attribution, Hostility, Aggressive Reaction, Male Students

نویسندگان مقاله محسن گل پرور | Mohsen Golparvar
Associate Professor, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan, Iran.
دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان، ایران.

زهرا جوادیان | Zahra Javadian
MA of Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan, Iran.
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان، ایران.

امین برازنده | Amin Barazandeh
MA of Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan, Iran.
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-167&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات