، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۲۷-۴۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر تدریس بر میزان درک دانش آموزان دختر سال سوم ریاضی از مفهوم حد و رشد توانایی فضایی آنها با تأکید برفعالیت های مبتنی بر تجسم
چکیده فارسی مقاله هدف: بخش مهمی از درک و تفکر دانش آموزان از ریاضیات از طریق تجسم شکل می گیرد. مفهوم "حد" در ریاضی از جایگاهی خاص برخوردار است. پژوهش ها نشان می دهند که دانش آموزان در درک این مفهوم با مشکلات و چالش های فراوانی روبرو هستند. به نظر می رسد تکیه بر آموزش رویه ای می تواند یکی از عوامل مؤثر بر این امر باشد. تحقیق حاضر در پی آن است که تأثیر آموزش مفهوم "حد" به کمک رویکرد تجسم محور بر درک دانش آموزان و نیز توانایی فضایی آنها را بررسی کند. روش: جامعۀ مورد مطالعه در این تحقیق، دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان در رشته ریاضی- فیزیک دو شهرستان استان کردستان و نمونۀ آن 34 دانش آموز سال سوم ریاضی هستند. از آنجا که دانش آموزان قبلاً در دو کلاس گنجانده شده بودند و پژوهشگران این مطالعه امکان انتخاب تصادفی آنها را برای دو گروه کنترل و آزمون نداشتند، از طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد؛ بدین صورت یکی از کلاس ها به صورت تصادفی گروه آزمون و دیگری گروه کنترل درنظر گرفته شد. در این مطالعه، روش تدریس به عنوان متغیر مستقل و توانایی فضایی و درک مفهوم حد نیز متغیرهای وابسته در نظر گرفته شدند. پیش آزمون نشان داد که دو گروه قبل از اعمال متغیر مستقل، از نظر متغیرهای وابسته تفاوت معناداری نداشتند. در طول سه هفتۀ آموزشی، مفهوم حد را یکی از مؤلفان مقاله به هر دو گروه آموزش داد. شیوۀ تدریس به گروه کنترل روش معمول و برای گروه آزمون با رویکرد تجسم محور، با ارائۀ فعالیت های تصویری/ دیداری بود. این فعالیت ها به گونه ای طراحی شده بودند که بازنمایی های مختلف مفهوم حد در آنها ارائه شده بود. در تحلیل داده ها از روش "تحلیل واریانس چند متغیره" استفاده شد. نتیجه گیری: یافته های تحقیق نشان داد که تدریس از طریق ارائۀ فعالیت های مبتنی بر تجسم از حد، بر درک دانش آموزان از مفهوم حد تأثیرگذار و تفاوت بین دو گروه در این مورد معنادار است. اما ارائۀ فعالیت های مبتنی بر تجسم در تدریس حد، تأثیری بر افزایش توانایی فضایی دانش آموزان ندارد و از این نظر تفاوت دو گروه معنادار نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مفهوم حد، بازنمایی های چندگانه، تفکر تجسم- محور، توانایی فضایی

عنوان انگلیسی The Effect of Visualization-Based Teaching Approach on Understanding the Concept of Limit and the Spatial Ability Amongst High School Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: An important part of students' understanding and thinking of mathematics is shaped through visualization. The concept of "limit" has a special place in mathematics. Researches have shown that students face problems and challenges in understanding this concept. It seems that relying on the procedural approach in teaching could be one of the factors affecting it, considering that in this approach, algorithmic thinking is mostly advanced. This study examines the effects of teaching based on visualization on students' understanding of the concept of "limit" and their spatial ability. Method: This study enrolled 32 female high school students (11th grade) majoring in mathematics – physics from two cities in Kordestan. Since students were already assigned in 2 classes, random sampling was not administered. We considered semi-experimental pre-testpost- test control group for this study. Randomly one of the classes was selected as the control group and other one as the experimental group. The teaching method was the independent variable and understanding the concept of 'limit' and spatial ability were dependent variables. The Pre-test indicated that there was no significant difference between two groups with regard to the dependent variables before intervening with the independent variable. During the three weeks of instruction, concept of 'limit' was taught to both groups. The control group was taught with a traditional approach whereas the test group was treated by visual-based approach accompanied with visualization activities. MANOVA was used to analyze the data. Conclusion: Our findings revealed that using visual activities in teaching the concept of 'limit', improves students' understanding of it and the difference between groups was statistically significant. This intervention however did not enhance the spatial ability of the students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Concept Of Limit, Multiple-Representations, Visual-Based Approach, Spatial Ability

نویسندگان مقاله شهرناز بخشعلی زاده | Shahrnaz Bakhshalizadeh
Research officer, Research Institute for Education, Ministry of Education, Tehran, Iran.
کارشناس پژوهشی پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران.

ابراهیم ریحانی | Ebrahim Reyhani
Assistant professor, Department of Mathematics, Shahid Ragaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
استادیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

کامل نظری | Kamel Nazari
Masters degree student in Mathematics Education, Shahid Ragaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-170&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات