|
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۴۳-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطۀ درک جملات موصولی و درک متن: ابزار سنجش درک نحوی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: یکی از دلایل عدم درک مطلب، آشنا نبودن با ساختهای نحوی است. خوانندگان مبتدی توانایی تشخیص ساختارهای نحوی را ندارند و به جای پردازش متن به صورت واحدهای معنادار بیشتر به خواندن واژه به واژه تمایل دارند. بند موصولی به دلیل ویژگی های نحوی و معنایی خود همواره مورد توجه خاص محققان در بررسی درک نحوی بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ درک نحوی جملات موصولی با درک متن در زبان فارسی و نیز مطالعۀ تولید ابزار مناسب به منظور سنجش درک جمله های موصولی زبان فارسی است. روش: روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده و در آن از تحلیل رگرسیون استفاده شده است. در این پژوهش از میان مدارس دخترانه و پسرانۀ سه منطقه در تهران، 160 دانش آموز پایۀ چهارم دبستان با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش درک متن از آزمون های پرلز و برای سنجش درک نحوی از آزمون محقق ساخته استفاده شد. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که درک نحوی جمله های موصولی به طرز معناداری درک متن را پیش بینی میکند. نتیجه گیری: درک نحوی یکی از عوامل مؤثر در درک متن است و از این رو می بایست مورد توجه برنامه ریزان آموزشی قرار گیرد تا از طریق آموزش ساختارنحوی جمله های زبان فارسی، مسیر درک متن برای دان شآموزان هموار شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
درک نحوی، درک متن، بند موصولی، ابزار سنجش درک نحوی |
|
عنوان انگلیسی |
On the Relationship between Relative Clause Awareness and Reading Comprehension: The Assessment Test for Syntactic Awareness |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Not knowing syntactic structures is one of the reasons behind weak reading comprehension. Poor readers may not be able to recognize syntactic structures and instead of processing the whole text, prefer word by word reading. Given the semantic and syntactic features of the relative clauses, the issue of syntactic awareness has been widely investigated by many researchers. The purpose of the current study is to investigate the relationship between the syntactic awareness and reading comprehension. In addition, an effort is made to develope an assessment tool for syntactic awareness. Method: This study recruited a cumulative number of 160 male and female primary school grade four students (9-11 years old) through multi-stage cluster sampling, from three region of Tehran. The data collection instruments include reading literacy tests containing literary and informational texts (tests of PIRLS) to assess reading comprehension and researcher-made syntactic test to assess the syntactic awareness. Correlation and regression analyses were done to generate the descriptive report. Results: Regression analyses revealed that the syntactic awareness potentially predicts reading comprehension. Conclusion: Syntactic awareness is one of the factors affecting reading comprehension. It is therefore necessary for educational planners to consider this variable as one of the determinants for students' reading comprehension. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Syntactic Awareness, Reading Comprehension, Relative Clause, Assessment Test Of Syntactic Awareness |
|
نویسندگان مقاله |
معصومه نجفی پازکی | Masoume najafi pazoki Research Institute for Education, Tehran, Iran. زبانشناسی، دانشگاه تهران کارشناس پژوهشی و مؤلف کتاب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-218&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|